Då kommer två experter från Bukowskis, Eva Seeman och Andreas Rydén – som också medverkar i SVT:s Antikrundan – för att besiktiga möblerna.
– Vi gör det här för att lyfta fram Erik Chamberts konst och uppmärksamma honom. Men vi söker också föremål som vi på museet vill kartlägga och ställa ut, säger Helena Persson som också berättar att Chambert hade ett finger med i spelet när Konstmuseet tillkom 1946.
Efterlysning
Till utställningen, som är ett samarbete mellan Konstmuseet och Stadsmuseet, utkommer också Bonnie Festins bok om Erik Chambert som precis gått till tryck.
– Många av hans möbler finns här i Norrköping. Stadsmuseet har tiotalet möbler och så finns ju hela företagsarkivet här med hans ritningar och otaliga akvarellerade möbleringsförslag, säger hon.
Erik Chambert (1902-88) var konstnärlig ledare i familjeföretaget AB Chamberts möbelfabrik i Norrköping, grundat av fadern Axel 1883. Han debuterade som formgivare i större sammanhang på Stockholmsutställningen 1930 och fortsatte sedan vid världsutställningar i Chicago, Berlin, Bryssel, Paris och New York.
– Men möbler ställs undan och man vet inte att man har dem. Efterlysningen och möjligheten att få sina möbler besiktigade på Konstmuseet är en service och en chans att få veta lite mer, säger Bonnie Festin.
Brett känd
Hennes bok är den bredaste genomgången av Erik Chamberts konstnärskap hittills. Tidigare har Helena Dahlbäck Lutteman och Thomas Millroth skrivit böcker om honom. 1990 producerade hon filmen "Poem" om Chambert som både skildrade hans person och konst.
– Nu har jag skrivit orienterande om honom, familjen och företaget. Jag berättar om hans genombrott som möbelformgivare, hans konst och hans textilier som inte har uppmärksammats så mycket.
På frågan hur stor Erik Chambert är om man vidgar perspektivet från Norrköping svarar Bonnie Festin.
– Han hade ett brett arbetsfält. I Frankrike var han känd som konstnär där ställde han ut regelbundet från 50-talet. Som möbelarkitekt är han mest känd i Norrköping och som textilformgivare är han i stort sett okänd. Men spretigheten var också en styrka och han förtröttades aldrig, skapade hela tiden nya uttryck och var en spännande människa.
Mer modernism?
Och Antikrundans expert Eva Seeman säger:
– Det ska bli skoj att komma till Norrköping. För fabriken gjorde han en del bruksmöbler för brödfödan. Men det som ligger i framkant är intressant. Stolen "Poem", intarsiamöblerna. Jag tror absolut att det finns intressanta möbler hos allmänheten i Norrköping. Jag ser fram emot att se de mera modernistiska, om man får önska något, säger hon.