Filmer om snömän i Himalaya är ett återkommande inslag på barnbiorepertoaren. De animerade "Smallfoot" och "Mysteriet med herr Länk" är två exempel från det senaste året. Snömänssagor är väl praktiska på det sättet att de nästan automatiskt bjuder på äventyrliga, vackra naturmiljöer, ulliga yetis och onda skurkar som på något vis hotar dessa. I den tyska och ganska hemska "Yoko" (2013) handlade det också om att hjälpa en udda varelse som ville åka hem – i gammal god Steven Spielberg-tradition.

Alla dessa spår förenas i "Förfärliga snömannen", som ogenerat lånar friskt från bland annat "E.T". I centrum står den unga flickan Yi som jobbar på att frigöra sig från sin familj, som består av mamma och mormor.

När en väldigt oförfärlig snöman på flykt landar på hennes tak bestämmer hon sig för att ta hem honom till Himalaya. En charmig road trip tar fart där Yi får försöka komma över sin inre sorg och hennes kompisar Jin och Peng får haka på ett storslaget äventyr. Efter sig har de en privat armé, utsänd av en ond samlargubbe som omodernt nog vill ta med sig naturen och kuva den snarare än att njuta av den på plats.

Artikelbild

| "Förfärliga snömannen" bjuder på en gullig Yeti och vacker animation. Pressbild.

Hade filmen utspelats i USA hade vi fått se vilda västern, Niagarafallen och kanske Mount Rushmore. Nu bjuds det i stället på kinesiska landmärken, storstadspulsen i Shanghai via Gobiöknen och Himalaya, på gränsen mellan Nepal och Tibet. Dreamworks animation har samarbetat med den Shanghaibaserade animationsstudion Pearl studios, vilket förstås har påverkat innehållet även om tilltalet känns som det brukar i ett västerländskt växa-upp-äventyr.

Riktigt lika genomarbetad som studions hittills gulligaste filmserie, "Draktränaren", är inte "Förfärliga snömannen". Men animationen är i toppklass och detaljer som ångkokta degknyten med fläsk och asiatiska huvudpersoner är förstås välkomna ur ett mångfaldsperspektiv. Säkerligen också ett smart drag då publiktillströmning i Kina numera är viktigare för Hollywood än någonsin förr.

Yis resa är en spännande och gullig historia. För en ung publik kan säkert "Förfärliga snömannen" bli en finfin filmupplevelse, även om själva äventyrligheten ibland känns lite väl tillkämpad ur ett vuxenperspektiv.