I nästa vecka går startskottet för Kvartersteatern när det årliga upptaktsmötet hålls för alla vuxna och ungdomar över 13 år som är intresserade av att spela teater.

– Tyvärr har vi under senare år inte fått plats för alla som vill vara med i våra produktioner. Men det är trist att stänga dörrar och några platser finns alltid när folk flyttar eller slutar, berättar Frida Nyström, verksamhetsledare på Kvartersteatern.

– Men vi vill också väldigt gärna expandera framöver och har sökt medel för att kunna ta emot fler grupper, tillägger Frida Hagman som sedan ett års tid arbetar deltid i föreningen.

Artikelbild

| Skräck inleder spelåret på Kvartersteatern, men sedan väntar Tjochov, Stridberg och Khemiri. "Vi vill blanda klassiker med modern dramatik" säger Frida Nyström (till vänster) som driver verksamheten på Kvartersteatern tillsammans med Frida Hagman.

Spelåret startar med skräckteater, som har blivit en populär Halloween- tradition för amatörteaterföreningens medlemmar och publik. Pjäsen Nevermore spelades första gången 2012, men till skillnad mot nu var den då en vandringsteater.

– Vi hoppades att några skulle komma och blev chockade av att den anstormning som blev. Det var helt enormt, minns Frida Nyström.

Nevermore baseras på Edgar Allan Poes skräcknoveller som har bearbetats för scenen av Kvartersteaterns egen husdramatiker Anna Nygren.

– Det blir mörkt, läskigt, absurt och väldigt kul, lovar Frida Nyström som regisserar föreställningen tillsammans med Teodor Fredriksson.

Artikelbild

| I flera år har Kvartersteatern spelat skräck på höstlovet. På bilden: Teodor Fredriksson i förra årets föreställning Lilja & Lily.

Vårens första premiär blir Anton Tjechovs klassiska drama Körsbärsträdgåden, med en ensemble på Kvartersteatern som spelat klassiker i två års tid.

– Det är en väldigt fin pjäs med många kvinnor i rollerna, som ska bli spännande att sätta upp. Den är vemodig, vacker och komplex. Man vet inte vem man ska hålla på riktigt, utan får sympatier för båda sidor. Det är roligt. Mycket i den är också aktuellt i dag, som hur man ska förhålla sig till förändringar och vad som händer när man måste ge upp sina privilegier, säger Frida Nyström.

Uppsättningen får också helt nyskriven musik av Pelle Mählby.

Därefter följer ytterligare en klassiker: Strindbergs Spöksonaten i Hedvigs kyrka.

– Det blir stort med koreografi och dans som kan uttrycka känslor. Vi kommer att ha många medverkande och ska utnyttja hela kyrkorummet, säger Frida Hagman, föreställningens regissör.

Även modern svensk dramatik finns på repertoaren. Spelåret avslutas med två uppsättningar av Jonas Hassen Khemiri: Apatiska för nybörjare och Fem gånger Gud. Den senare pjäsen har tidigare kunnat ses i Norrköping i ett gästspel av Riksteatern på Östgötateatern och den har satts upp i Norrköping av Marieborgs folkhögskoleelever.

– Jonas Hassen Khemiri är en favorit, säger Frida Nyström entusiastiskt. Han skriver fantastiska texter, smarta och berörande. Det blir också en rolig utmaning för våra medlemmar med mindre föreställningar med lite mer krävande roller.

Hur ser ni på programmet i sin helhet?

– Vi vill ha en blandning av klassiker och modern dramatik. Publikmässigt går klassiker bäst, men vår förhoppning är att folk kommer tillbaka och ser något nyskrivet, säger Frida Nyström.