Den ser inte mycket ut för världen, Tredje Kammaren. Ett vanligt svart scenrum. Spår i golvet visar var en nu riven vägg en gång har stått. Två personer drar sig längs ljusriggen på en ställning med hjul. På golvet står ytterligare en ljustekniker som sysslar med sitt, och bredvid honom står Frida Nyström och Teodor Fredrikson från Kvartersteatern och är hur nöjda som helst med den nya scenen på Kulturkammaren och Teater Bråddgatan 34.

– Vi har pratat om det sedan 2011, säger Frida Nyström, verksamhetsansvarig för Kvartersteatern. Vi behövde en scen för våra större produktioner och till slut tog jag, John Johansson och Pelle Filipsson tag i det och sedan har det gått rätt snabbt.

Nackdelen är att en replokal har försvunnit för att få en scen mer.

– Kvartersteatern har första tjing på lokalen men vi kan hyra ut den till andra.

Kvartersteatern har funnits sedan i början av 80-talet och har alltid hållit amatöridealen främst. Hos Kvartersteatern kan man vara nybörjare och sedan jobba sig i upp i mer avancerade grupper och projekt.

– Vi arbetar ju fortfarande som nybörjare men när man hållit på ett tag måste det också finnas utmaningar för dom som varit med länge, säger Frida Nyström.

Ett exempel på det är Teodor Fredrikson som varit aktiv i Kvartersteatern sju åtta år och spelat i uppsättningar som ”Moas rosor”, ”Nevermore” och senast i Anna Nygrens ”Ingen soldat”. Och den sistnämnda pjäsen har nypremiär den 30 januari och blir också urpremiär för den nya scenen.

– Jag har en annan roll i ”Ingen soldat” den här gången och den känns mycket bättre nu, säger Teodor Fredrikson.

Manuset har arbetats om, ensemblen är ny och Frida Nyström som regisserat har givit den en vuxen och mörkare tolkning. Scener som förut utnyttjades komiskt har nu fått en allvarligare anstrykning.

– Ja, det känns som vi nått en annan nivå, säger Teodor Fredrikson. Allt är större och bättre den här gången, budgeten också.

Frida Nyström håller med om att det här är en proffsigare satsning och den har inte lidit av Kvartersteaterns akilleshäl: att folk hoppar av produktioner, att de repar för sällan eller inte läst in texterna ordentligt.

– Det är viktigt att göra sådana här satsningar som ”Ingen soldat” för att skapa den där trappan som man ska kunna ta sig uppför om man är teaterintresserad, menar Frida Nyström.

På fredag är det alltså dags för en ny mansmönstring i ”Ingen soldat” på Teater Bråddgatan 34 nya scen.