Ann Charlotte Leffler var en firad svensk dramatiker under det moderna genombrottet på 1880-talet och hennes djärva pjäser spelades flitigt. Men i början av 1900-talet föll hennes verk i glömska – för att återupptäckas på senare tid.

Kvartersteatern spelade komedin "Familjelycka" förra året och väljer nu att fortsätta att utforska Lefflers dramatik. Turen har kommit till det realistiska debutdramat "Skådespelerskan" från 1873 som problematiserar kvinnans livssituation.

– De kvinnliga dramatikerna Leffler, Benedictsson och Agrell är fortfarande en oupptäckt skatt. "Skådespelerskan" är ett av hennes mest kända verk. Det passade vår ensemble och har ett tema som är intressant, säger Frida Nyström, föreställningens regissör.

Artikelbild

| Från skilda världar. Den föräldralösa Ester (Emma Friberg ) blir kär i den välbärgade Helge (Tim Brodin) i "Skådespelerskan".

"Skådespelerskan" beskrivs som ett drama om konsten, kärleken och kvinnosynen i Sverige under slutet av 1800-talet. I centrum står föräldralösa Ester, som har skapat sig en karriär vid teatern och förlovat sig med läkaren Helge. Under julhelgen introduceras hon för sin fästmans familj. Handlingen utspelas på familjen Ståhlbergs gods i en borgerlig miljö där Ester har svårt att leva upp till förväntningarna på hur en kvinna ska vara.

– Det finns en dubbelhet i Ester som gör sitt bästa för att passa in, men samtidigt blir provocerad över den stelbenta familjen. Hon vill provocera dem, säger Emma Friberg som spelar Ester.

Ensemblen är överens om att styrkan i Lefflers pjäs är att den känns aktuell och relevant även i vår tid.

– Ester måste välja mellan karriär och familj. Vad hon väljer tänker jag inte berätta, men frågeställningen genomsyrar hela pjäsen. Och den frågan ställs många kvinnor för än idag, kanske särskilt om man vill satsa på ett kreativt yrke, säger Emma Friberg.

Artikelbild

| Känslosamt drama. "Det blir mycket känslor! Men också bra skådespeleri, bra text och högt tempo", utlovar regissören Frida Nyström på Kvartersteatern.

Man har valt att inte modernisera pjäsen, utan låter den utspelas i sin tid. Klänningarna går till fotknölarna och scenens möblemang är sirligt.

– Ibland finns en poäng med att spela i den tid de är skrivna, för att kunna jämföra med nutiden. Vad har förändrats, vad har inte gjort det och vilka rester lever vi med nu? säger Frida Nyström.

Artikelbild

| Skiftande karaktär. "Ester är en väldigt skiftande person och jag har funderat väldigt mycket på vad hon egentligen menar med replikerna. Hela tiden spelar hon en himla massa spel" säger Emma Friberg om sin roll.

Den 10 mars har "Skådespelerskan" premiär på Teater Bråddgatan 34. Totalt ges nio föreställningar och ett gästspel i Vadstena. Och vad väntar då publiken?

– Det blir ett känslosamt drama! Det är väldigt mycket känslor, säger Frida Nyström.

Artikelbild

| Fick mersmak. "Det var så himla kul och gick så bra med "Familjelycka" förra året" säger Kvartersteaterns Frida Nyström som lät sin ensemble fortsätta att utforska Anne Charlotte Lefflers dramatik.

– Ja, det är nästan så man blir lite andfådd av allt, säger Emma Friberg.

sara.segraeus@nt.se