Med döden som tema med SON och Tjajkovskij

Vilken var då nöten vid torsdagens SON-konsert? Jo: döden. Den återfanns både i Tjajkovskijs dödsångest, i Firsovas modernistiska reflexioner och i Mozarts Trollflöjtsmusik.

Solisterna Vadim Gluzman violin och Johannes Moser, cello under framförandet av Elena Firsovas konsert för violin och cello.

Solisterna Vadim Gluzman violin och Johannes Moser, cello under framförandet av Elena Firsovas konsert för violin och cello.

Foto: Calle Slättengren/SON

Recension2019-09-20 10:35
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Konsert

Tjajkovskij & Jurowski. Norrköpings Symfoniorkester
Betyg: 4
Dirigent: Michail Jurowski.
Solister: Vadim Gluzman, violin, Johannes Moser, cello.
De Geerhallen Norrköping 19/9, Crusellhallen Linköping 20/9.

Inspirationen flödade när Tjajkovskij tog sig an arbetet med den sjätte symfonin, ”Pathétique”. I stora drag var den klar redan efter en vecka där i början av 1893. ”Du kan inte föreställa dig vilken glädje jag känner över att min tid ännu inte är ute och att jag fortfarande kan åstadkomma något”, skrev komponisten. I oktober avled den 53-årige Tjajkovskij endast tio dagar efter uruppförandet i Sankt Petersburg.

Tjajkovskij var ju så rädd för döden. I musiken finns alla aspekter av hans labila temperament närvarande; smärta, uppspelthet och gråt. 

När dirigenten Michail Jurowskij gästar SON med stora ryska symfonier brukar det alltid ge utdelning. Så även denna gång. Med sin avskalade gestik och stora pondus skapar han storverk tillsammans med en orkester som levererar.

Efter inledningens organiska flöde och den andra satsens svepande dans bjöds det på energi med extra allt i den tredje. Finalen blev till en intensiv sorgesång. Komponisten menade att avslutningen ska ha en requiemkänsla. 

Den ryska komponisten Elena Firsovas beställningsverk ”Konsert för violin och cello” arbetar med klangdimmor, melodifragment och rytmer som främsta ingredienser. Kompositionen känns som ett utforskande av sakers tillstånd; musik som ett resonemang. De bägge soloinstrumenten vandrade förtjänstfullt ut och in ur de olika musikaliska skeendena.

Konserten inleddes med en lätt romantiserad version av uvertyren till Mozarts opera Trollflöjten.

Elena Firsova introducerades av Stig Jacobsson.
Elena Firsova introducerades av Stig Jacobsson.
Karta: Linköping Konsert & Kongress