Det känns som om Östergötlands Musikdagar har vidgat sitt musikaliska revir en smula detta år. Heder. Några nedslag görs alltid i Norrköping och på tisdagskvällen gästade Linköpings Damkör, ett tjogtal damer, och Östgöta Brasskvintett Hedvigs kyrka.

Hans Lundgren, director musices emeritus, hade flera fingrar med i spelet. Dels är han pappa till damkören som hade sin debutkonsert 2016, dels framfördes hans ”A Revelation Mass” från förra året med texter från Uppenbarelseboken. Musik för blåsare och damkör.

Denna kortmässa interfolierades med tre a capellasatser där kören gjorde som allra bäst ifrån sig. De två första ”Interludierna” blev även till musikaliska höjdpunkter där komponisten visade sig från sin allra som vassaste sida. Musiken doftade senromantik och bjöd på klangliga utmaningar.

Artikelbild

| Dirigenten Elias Aaron Johansson och Linköpings Damkör.

Balansen fungerade alltigenom bra, men visst fick damerna kämpa en gnutta i både ett svängigt och asymmetrisk ”Gloria” samt i ”Sanctus”. Hedvigsakustiken är generös. Om ”Kyriet” doftade Schubert blev den avslutande ”Agnus Dei-satsen” mera som en tragisk romans av Schumann. Bönen ”ge oss din frid” formulerades som en uppmaning till vår Herre.

Bleckkvintetten öppnade konserten med musik av ryssen Victor Ewald, välspelat och tajt.

Aftonens dirigent, damkörens nuvarande, Elias Aaron Johansson gjorde ett bra jobb i tre stycken med stor spännvidd: i Verdis underbara ”Laudi alla Vergine Maria” - en underbar komposition för damkör - var kören nästan i hamn, ”Vid Torneträsk” av Susanna Lindmark fick en spännande folktonskänsla och Alice Tegnérs söta ”Ave Maria” bjöd på en alltigenom homogen körklang.