Skön stämning. Trots tunga texter blir det en fin stund med Sundström på Arbis scen.

Recension2019-11-14 09:30

Konsert

Stefan Sundström

Betyg: 4

Arbis Bar & Salonger 13/11

Grå novemberonsdag, halvtom lokal och en artist som är lite så där konstnärligt obekväm på scenen. Det hade ju kunnat gå illa om det inte vore en av Sveriges skönaste artister som tar sig an läget med sin opretentiösa stil, humor och texter som kan värma upp den kallaste lokal. För Stefan Sundström skriver och sjunger om hur världen försvinner ur våra händer, hur demonerna vill ut, känslan när livet kokar torrt och hur det är att sitta på undantag. Texterna brinner. Titeln på turnén och det nya albumet säger en del: Domedagspredikan. Låter ju otroligt deprimerande, och på sätt och vis är det just precis så, men ändå finns hopp, drömmar och kraft.

Emil och Pippi sliter i låten ”Snickeboa” som är först ut. Redan då etablerar Sundström en lättsam kontakt med publiken och konverserar fritt under hela konserten. De nya låtarna som exempelvis ”Bara va en del” bär med sig samma arv som tidigare musik, en tradition som sträcker sig långt bakåt i den svenska vistraditionen. Mest jubel får önskelåten ”Den lilla bäcken” från 2002 (original av Allan Edwall) och vackra ”Somna lycklig.” Då låter det som om lokalen är fullsatt!

Kvällen blir fulländad när Stefan Sundström säger att han som extranummer ska spela en cover. Inte vilken som helst utan en från 1700-talet, Bellmans ”Märk hur vår skugga.” Finare än så kan det knappast bli. Cirkeln sluts.

Rutinerad. Stefan Sundström har funnits på den svenska musikscenen i cirka 30 år.
Karta: Arbis Bar & Salonger