Tankeväckande konst om klimat och miljö

Genom ett dramatiskt uttryck och en intensiv kulörpalett skriver Bertil Almlöf in sig på en alldeles särskild plats i svensk, nutida konst. Genom sitt miljöengagemang.

”Slättlandskap I” av Bertil Almlöf.

”Slättlandskap I” av Bertil Almlöf.

Foto: Catrin Villaume Fägerstrand

Recension2019-11-11 11:20
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Konst

Bertil Almlöf

Konstforum. Visas till 24/11.

Koloristen Almlöf rör sig i gränslandet mellan nationalromantiska landskapsmålningar med mäktiga färgnyanser tillika ljuseffekter och en allt annan än romantisk, mer tankeväckande sfär av förtärande hetta, torka och klimatmässiga påfrestningar. 

Hos Almlöf brinner städer i dramatiska kompositioner genom effektfulla flygbilder. Landskap pustar och kippar efter andan i knastertorra återgivningar av olika stadier av förödda jordar. Vidsträckta slätter hukar och flämtar av global uppvärmning. Ljuset är förtärande och himlarna giftigt gula. 

Det här är högljudd retorik genom sublima uttryck där Almlöf uttrycker en ack så skön jords alltmer hotfyllda framtid, som i verksserierna ”Hetta” och ”Torka”. Det är angeläget, hotfullt och i samma stund hoppingivande för naturen förmår samtidigt återta tidigare förlorad mark. Ett förött landskap lämnat åt sitt öde gror och frodas än vildare utan vår inblandning. Här, i naturens utveckling utan människan, sätter Almlöf sin pensel och målar fram den kreativa och obändiga process som är naturens självläkning. 

Inför detta mäktiga scenario står betraktaren stilla och hänförd av landskapets meditativa och sällsamma lyskraft, reflekterandes över Almlöfs vattenhål och gläntor. Över ett kylslaget Vättern, ett soldränkt rapsfält och en ångande het storstad sedd från ovan. Vår jord. Vårt ansvar. 

”Stad – natt av Bertil Almlöf.
”Stad – natt av Bertil Almlöf.
Karta: Norrköpings Konstforum