Det ligger ett fint handtextat brev i posten.

Pekka Särkiniemi på Rönnells Antikvariat håller i det medan han berättar för mig vad som hänt på antikvariatet under det senaste decenniet.

2001 skrev jag om detta anrika antikvariat i Stockholm som ägdes och drevs gemensamt av personalen och som plötsligt framstod som en ny slags kulturinstitution. Vid sidan av den traditionella antikvariatsbokhandeln, hade man startat ett förlag, en nättidskrift och höll utställningar och evenemang i lokalen. Och man drömde om att skapa ett kafé.

Idag, 2013, blåser det kärva vindar över bokbranschen även om både läsande och bokutgivning ökat. Solen lyser över Birger Jarlsgatan där Rönnells antikvariat ligger. Pekka Särkiniemi och Pontus Soldén har precis kånkat ut bordet med fyndböcker på trottoaren. De är numera antikvariatets veteraner, som båda upplevt det traditionella antikvariatet, som från starten 1929 levde på att saluföra akademisk litteratur och efter andra världskriget boksamlingar till det Europa som var under återuppbyggnad, till att föra en tynande tillvaro från 1980-talet. Men 1998 avled ägaren Per Rönnell och han lät de anställda köpa företaget till förmånliga villkor. Det tog inte många år förrän en ny anda började spridas bland hyllorna och även under ett hastigt besök kunde man konstatera att Rönnells hade ett brett register.

Något kafé blev det aldrig som man drömde om i början av 2000-talet och nättidskriften Kairouan är ett minne blott. Men förlaget lever vidare med några utgåvor varje år, den antikvariska bokhandeln har kompletterats med nyboksförsäljning från flera av Sveriges små och medelstora förlag. När jag är där gästspelar till och med den tyska bokhandeln Motto i lokalerna. Och evenemangsdelen har exploderat.

– Bara i år har vi haft ett fyrtiotal evenemang. Vissa veckor har vi tre kvällar i veckan, säger Pekka Särkiniemi och säger att i år, 2013, firar evenemangen 20 år. Det första hölls med Bodil Malmsten, som finns porträtterad på ett fotografi i lokalen.

En kund avbryter vår konversation. Hon köper ett exemplar av Gunnar Ekelöfs Om hösten.

Pekka Särkiniemi står fortfarande med brevet i handen.

– Jag tror jag vet vad det är. Det är något bra men jag vet inte om jag kan berätta det för jag vet inte hur officiellt det är, säger han.

Rönnells Antikvariat har blivit platsen där förlag gärna håller releasefester eller seminarier om nyutkomna böcker. Samma dag som jag är där ska den polske poeten Tadeusz Rozewicz uppmärksammas, i samarbete med Polska Institutet. Kvällen därpå firas att svenske Gunnar Harding givit ut sina minnen med titeln Mitt poetiska liv. Dessa litterära evenemang har spritt sig över landet. Antikvariatet i Norrköping tillhör dem som sneglat på Rönnells när man bedrivit sina egna evenemang.

– Det är blandningen som är rolig. Häromkvällen hade konstnären Nug vernissage här och då kom också förre försvarsministern Anders Biörck in för att handla, berättar Pontus Soldén några timmar senare.

Nug är pseudonym för Magnus Gustafsson, den graffitikonstnär som fördömdes av den moderate kulturministern Lena Adelsohn-Liljeroth när hans examensprojekt på Konstfack 2008. Territorial Pissings, visade hur en tunnelbanevagn blev nedsprejad.

– Men Anders Biörck kom tillbaka efter det, och det är blandningen som gör att man håller på. Hade vi fortsatt som på 80-talet hade vi varit borta idag, säger Pontus Soldén som ansvarar för den traditionella antikvariska försäljningen av böcker, vilken – är han noga med att betona – fortfarande är basen i Rönnells verksamhet.

Pekka Särkiniemi blir åter upptagen av kunder. En man köper verk av Sartre och en annan köper den nyutgivna Fråga pappa av Jan Balaban utgiven av förlaget Aspekt.

– Boomen för nyboksförsäljningen har avtagit lite, säger Rikard Johansson som ansvarar för den, nu väntar vi på att försäljningen av egenutgivna böcker ska komma igång på allvar.

– Men det kan också bero på att vi tagit in stora delar av förlagens kataloger och nu sålt de mest attraktiva titlarna, menar Pekka Särkiniemi.

För bokmarknaden är under förändring. Rönnells säljer merparten av sina böcker i butiken men har minst dubbelt så många böcker till salu på nätet än man hade för tio, tolv år sedan.

Antikvariaten har delvis försvunnit ur stadsbilden. Hyrorna är för höga och med nätförsäljningen behöver man inte centrala lägen i lika hög grad. Men Rönnells har bitit sig fast.

Det har gått tack vare ideella insatser, låga löner och generös sponsring. Rönnells har också ibland fått litteraturstöd, precis som de kommersiella förlagen. Men nu är verksamheten hotad eftersom fastighetsägaren meddelat att det är dags att ta ut marknadsmässiga hyror.

– Det har blivit svårare för alla butiker häromkring, vi skapar ändå liv i kvarteret, säger Pontus Soldén och gestikulerar ut mot den breda Birger Jarlsgatan. Läget ett par kvarter från Stureplan kan Rönnells inte klaga på.

Hotet mot Rönnells väckte för några veckor sedan uppmärksamhet på några tidningars kultursidor. Rönnells är en ny typ av kulturinstitution, och ett litterärt centrum. Men inget avgörande inför framtiden har inträffat. Saker står som de står. Även om vänföreningen aktiverats och Pekka Särkiniemi säger att det kommer fler och köper böcker för att visa sitt stöd.

Det är därför brevet han, som nu äntligen öppnat, är viktigt, det innebär ingen lösning på situationen men sänder en tydlig signal om hur betydelsefullt Rönnells Antikvariat anses vara. Pekka Särkiniemi läser det och ser glad ut.

– Det var det jag trodde, en bekräftelse på något vi redan visste, säger han.

Brevet är från Svenska Akademien och undertecknat av dess ständige sekreterare, Peter Englund. Kortfattat låter han meddela att Svenska Akademien, av sina egna medel, beslutat att tilldela Rönnells Antikvariat ett extra pris på 100 000 kronor.

Men om detta ekonomiska stöd är den publik som senare samlas för att lyssna på dikter av Tadeusz Rozewicz omedvetna. Irena Grönberg och Tomas Håkanson, som översatt denne idag 92-årige betydande poet läser sina tolkningar av hans dikter. Kvällen inleds med att Grönberg läser en hälsning från poeten själv där han tackar alla sina svenska översättare, både hans poesi och dramatik har översatts till svenska. Antikvariatet är fullsatt, syrehalten sjunker efterhand medan översättarna läser och författaren Björn Håkanson talar om hur han mötte Rozewicz poesi som ung poet vid 60-talets början och kritikern Anna Hallberg analyserar hans dikter. Efter det är alla i behov av ett glas vin och lite tilltugg, för också ett litterärt liv kräver lekamlig föda.

Och planerna på ett kafé har övergivits för ett annat, mer intressant mål.

– Vi vill bli det där Litteraturens hus som man talar om, säger Pekka Särkiniemi.

Rönnells Antikvariat är redan ett hus för litteratur, men att officiellt stadfästa det skulle naturligtvis ge det den – officiella – status av kulturinstitution det redan skaffat på egen hand.

mats.granberg@nt.se