Ruiner i ruiner på galleri Konstforum

Konstnären Jakob Anckarsvärds kraftfulla måleri visar hur Syriens romerska ruiner i världsarvet Palmyra har förstörts i krigets spår.

Jakob Avenius Anckarsvärds landskapsmålningar visar hur IS systematiskt och hänsynslöst har ödelagt ett världsarv.

Jakob Avenius Anckarsvärds landskapsmålningar visar hur IS systematiskt och hänsynslöst har ödelagt ett världsarv.

Foto: Sara Segraeus

Kultur2019-09-26 19:45

–  Jag började intressera mig för den här motivvärlden när jag förstod att mycket höll på att försvinna, säger Jakob Anckarsvärd.

Inför utställningen på Konstforum som öppnar på Kulturnatten har han arbetat utifrån fotografier av ruiner i Syrien tagna av militär, pressfotografer och drönare. Landskapsmålningar i stort format visar hur IS systematiskt och hänsynslöst har ödelagt ett antikt världsarv i Palmyra.

– När det kommer syrier ska vi inte tänka att de kommer ifrån en annan planet. Det vi ser är romerska imperiets kolonner och tempel. Jag vill visa att vi har samma rötter, säger han.

Jakob Anckarsvärds landskapsmåleri har en expressiv stil och han tänjer landskapsmåleriets gränser genom att experimentera och bryta regler med djärva färgsättningar. Han drar sig inte heller för att sätta ljuset på samtidens brännande ämnen som situationen för flyktingar på Medelhavet och tiggare i Sverige.

Men som konstnär refererar han gärna till konsthistorien och gör parafraser och djupstudier av tidigare mästare. En del i utställningen består av mer pastoralt landskapsmåleri som tagit intryck av Antoine Watteau och John Constable.

– Romantikens vurm för tempel och ruiner finns hos Constable, så visst finns kopplingar mellan utställningens delar. Ruiner är ofta en följd av krig, ändå romantiserar vi dem.

På Kulturnatten invigs utställningen och Jakob Anckarsvärd kommer att berätta om sin konst, kl 14. Därefter blir det musik med Bråvikens balalajkor, kl 15.30 och DJ Philippe Lassey som skapar musik utifrån utställningens tema, kl 17–18.30.

"Det som står kvar", olja på pannå, Jakob Avenius Anckarsvärd, 2018.
"Det som står kvar", olja på pannå, Jakob Avenius Anckarsvärd, 2018.
Karta: Norrköpings Konstforum
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!