Efter att ha utforskat mer bortglömd dramatik av svenska Anne Charlotte Leffler växlar Kvartersteatern över till en av de mest spelade ryska klassikerna från ungefär samma tid – Anton Tjechovs "Körsbärsträdgården".

– Det blir en utveckling för oss. Pjäsen är mer filosofisk och har karaktärer som inte enbart är snälla eller elaka. Den handlar mycket om hur vi förhåller oss till förändring och maktförskjutningar. Det gör att den känns ständigt aktuell, säger Frida Nyström på Kvartersteatern som svarar för regi, produktion och ljus.

På pressvisningen inför premiären den 8 mars är scenen översållad av vita blommor som för tankarna till prunkande körsbärsträd i skymningsljus.

Artikelbild

| Här repeterar Kvartersteatern Körsbärsträdgården som har premiär den 8 mars på Teater Bråddgatan 34. Närmast syns Gunnar Stafstedt och Jenny Helsing.

– Vi tycker att vi har fått till det så fint. Scenografin är över lag ganska avskalad. Vi tycker att det passar till pjäsen som också är lite symbolisk, säger Frida.

Enligt ensemblen är det första gången någonsin Kvartersteatern sätter upp "Körsbärsträdgården". Frida Nyström har heller inte arbetat någon annan pjäs av Tjechov. På pressträffen berättar hon att teaterprofilen och skådespelaren Göran Sarring skickat med dem goda tips på vägen.

– "Gör det inte så djupt och svårt" var hans råd. Vi har tänkt på det och försökt att göra allt begripligt så vi får med publiken i historien. Sedan är pjäsen faktisk ganska rolig på sina ställen, säger Frida.

Ensemblen består av tolv rutinerade amatörskådespelare mellan 14 och 67 år som är inne på sitt tredje år tillsammans. De började sitt arbete med uppsättningen i september, men då var musikern Pelle Mählby redan igång med att komponera föreställningens musik.

Artikelbild

| Musikern Pelle Mählby och regissören Frida Nyström.

– Jag behöver ligga lite före, säger han. Musiken drar åt det folkliga. Det finns ju många olika sorters rysk musik, men jag har tagit intryck av klezmer som jag gillar privat.

Totalt bidrar han med ett tiotal olika kompositioner, men även ljudeffekter.

Artikelbild

Andreas Garrido och Denice Frid.

– Vi vill använda musiken för att få mer fart för att jobba emot att det blir tungt och mycket text. Musiken ger energi. Sedan är det kul att musiken ibland också kan få gå emot känslorna, säger Frida Nyström.

Körsbärstrådgården hade urpremiär 1904 och speglar ett Ryssland i förändring, där adeln tvingas ge upp sina privilegier och tidigare underlydande kan klättra i samhällshierarkin. I pjäsen återvänder Ranevskaja och hennes familj till det belånade släktgods som ska säljas på auktion. Jenny Helsing spelar Ranevskaja och medger att det är en utmaning.

– Det är en mer avancerad pjäs än de vi har spelat tidigare. Vi har mer text att lära in och rollfigurerna är komplexa, men det är roligt, säger hon.

Kvartersteatern består till 70 procent kvinnor, men det hindrar dem inte att bita tag i klassiker som har fler mansroller.

– Tre roller har bytt kön i pjäsen, men de spelar inte män utan rollerna får bli kvinnor. I övrigt har vi inte anpassat oss utan tycker att det ändå fungerar. Det känns viktigt att vi kan spela det vi vill, säger Frida Nyström.