De är inte rädda för utmaningar. När Kvartersteatern laddar för sin kommande premiär har de valt ett drama som varit omdiskuterat och som varit föremål för oräkneliga tolkningar ända sedan urpremiären i januari 1908.

August Strindbergs Spöksonaten blev ingen succé och spelades tämligen obemärkt på Intima teatern endast drygt tio gånger innan den försvann och i stort sett blev ospelad i flera decennier. Det var helt enkelt inte helt lätt att förstå detta modernistiska och abstrakta kammarspel där Strindberg sägs ha inspirerats av Beethovens sonat där han tyckte sig höra anderöster.

– Jag har faktiskt inte läst på särskilt mycket för jag ville att texten skulle få bestämma, säger Frida Hagman, regissör för Kvartersteaterns uppsättning.

Artikelbild

| Den manipulativa direktör Hummel (Paulina Vuori) utnyttjar den oskuldsfulla Studenten (Tove Johnstone) för sina dunkla syften.

Scenen blir annorlunda jämfört med Kvartersteaterns vanliga hemvist. Att spela teater i kyrkorummet i Hedvigs kyrka är en utmaning.

– Det är mycket som skiljer sig här. Vi måste tänka på att uttrycka oss större och tala tydligare. Vi började med repetitionerna i september och flyttade in i kyrkan för att repetera på plats i januari, säger Frida Hagman.

Det är en stor ensemble. Sammanlagt 19 personer är inblandade varav fem är dansare.

– Vi har anpassat pjäsen till våra skådespelare och gjort om de flesta rollerna till kvinnoroller. Det är spännande att leka med det perspektivet. Vissa roller har vi också gjort helt könslösa, säger Frida Hagman.

Artikelbild

| Kyrkorummet i Hedvigs kyrka ställer nya krav på Kvartersteaterns ensemble. Paulina Vuori, Hanna Bengtsson och Per-Olof Engström spelar några av rollerna.

Dansen kommer också att spela en stor roll.

– Jag gillar verkligen dansteater och tycker att det fungerar väldigt bra ihop, säger Frida Nyström som vari koreograf för uppsättningen.

Artikelbild

| Kvartersteatern har premiär för sin uppsättning av Spöksonaten i Hedvigs kyrka 25 april. I rollerna bland annat Cecilia Ottosson och Tove Johnstone.

– Den här texten är väldigt abstrakt. Det är så mycket som redan är konstigt och flytande. Där kan dansen vara bra för att förstärka vissa saker, som till exempel ondskan hos kokerskan och husan i pjäsen, säger hon.

Inför pjäsen har Kvartersteatern haft miniföredrag och pratat om Strindberg och hans kammarspel. Ensemblens Strindbergexpert Per-Olof Engström, som också är diakon i Hedvigs kyrka och den som ligger bakom möjlighet att spela pjäsen där, har hållit i trådarna.

– Strindberg var verkligen en allkonstnär. Spöksonaten är ju bland det sista han gör. Han ville bort från de storslagna helaftonsföreställningarna, säger han.

– Det har varit svårt att hitta karaktären, det är en äkta psykopat och väldigt långt från mig själv, säger Paulina Vuori som spelar dramats centralgestalt direktör Hummel.