Temperament och dramatik när kvinnor skriver

Först ut på Matinkvartettens startfält är frivol salongsmusik av den klassiska skolan. Nu har man lämnat barockens jämna puls och terassdynamik för wienklassicismen, ni vet Haydn och Mozart.

Matinkvartetten bjöd på temprament. Matts Eriksson violin, Mats Strand violin, Malin Bratt viola, Ingrid Åkerblom cello. Bilden från repetitionen.

Matinkvartetten bjöd på temprament. Matts Eriksson violin, Mats Strand violin, Malin Bratt viola, Ingrid Åkerblom cello. Bilden från repetitionen.

Foto: Calle Slättengren/SON

Recension2019-11-21 09:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Konsert

Fyra seklers kvinnliga tonsättare

Matinkvartetten med Matts Eriksson (violin), Mats Strand (violin), Malin Bratt (viola), Ingrid Åkerblom (cello)

De Geerhallen, Norrköping 20/11

I Maddalena Lombardini-Sirmens (1745-1818) "Stråkkvartett i g-moll" visar violinisterna prov på spänst och lätthet utan att ge avkall på styckets eldighet innan det är dags för Germaine Tailleferres (1892-1983) moderna och antiromantiska stil. I hennes stråkkvartett manar violinisterna till flykt över ändlösa vidder med ett lite jäktat tilltal. Via skärande oro och mörka temperament når dramat sin upplösning i finalens ”Vif”. 

Andrea Tarrodi (1981- ) är en produktiv tonsättare som fick en Grammis 2018. Cellisten Ingrid Åkerbloms fokuserade inledning sätter temperatur för hela "Miroirs" (Speglar). Hennes långa legatobågar utan andhämtning spänner upp en intrikat väv av ljudmattor. Strax tar övrig ensemble vid i lyhörda reflektioner och speglingar. Slutet är disharmoniskt och öppet som en romantext där sista kapitlet rivits ut. 

Avslutningsvis Fanny Mendelssohn-Hensels (1805-1847) "Stråkkvartett i Ess-dur". Nu är vi tillbaka i 1800-talets dramatik och romantik. Återigen Åkerblom som famnar hela stycket under stråken och lämnar sömlöst över till violasten Malin Bratts gäckande lek över strängarna. I finalen visar kvartetten prov på hetsiga vansinnesklättringar och ett rivigt farväl. 

Matinkvartettens violast Malin Bratt visade prov på en gäckande lek över strängarna. Bilden från repetitionen.
Matinkvartettens violast Malin Bratt visade prov på en gäckande lek över strängarna. Bilden från repetitionen.
Karta: Louis De Geer Konsert & Kongress