Titlar som I ett gathörn bakifrån och Han rökte alltid pipa kan ge intrycket av att hon börjar med att namnge sina målningar.

Men så är det inte alls.

- Nä, det gör jag allra sist. Jag arbetar ganska direkt och har ingen bild i huvudet när jag sätter igång. Den växer fram efterhand och titlarna kan vara lite hjälp för dem som ser mina målningar, säger Magdalena Cavallin.

Artikelbild

| Att fånga stämningar är primärt i Magdalena Cavallins konstnärskap, men det ska också var lite tvetydigt och skissartat.

I lördags öppnades hennes utställning på Galleri Kronan, som också är årets första i utställningslokalen på Trädgårdsgatan.

Men samtidigt vill hon inte att bilderna ska bli alltför övertydliga. Det är viktigt att lämna något åt betraktarna.

- Det ska helst vara lite tvetydigt och skissartat. Jag är mycket för att fånga stämningar, säger hon och berättar att arbetet kan påminna om en fortgående process där element i ett verk kan återkomma i nästa.

- Om jag avslutar en målning genom att måla ett berg, så kan det mycket väl vara så att ett berg blir det första jag gör i nästa, säger hon.

Hon börjar alltid med att skissa direkt på duken, men det är ofta något preliminärt och det färdiga resultatet skiljer sig alltid från de första impulserna.

Men samtidigt är det också lite oklart när en målning är färdig. Det händer att hon tar fram gamla bilder för att måla över eller förändra dem.

Hon målar på masonit och använder ofta vinylfärg, som ger en matthet hon tycker om.

- Ytan känns också lite plattare, men framför allt torkar den snabbt, säger hon.

I Magdalena Cavallins konst möts influenser från olika håll. Många gånger påverkas hon av musik, men kan också inspireras av filmer och böcker.

- Det kan vara allt möjligt, egentligen. Inte minst andra människor och arkitektur. Det är roligt att komma till Norrköping och se de gamla industribyggnaderna, säger hon.

I en av målningarna möter man ett bekant porträtt. Det föreställer Lili Brik, som spelade en viktig roll för Vladimir Majakovskij.

- Jag är fascinerad av det ryska avantgardet, men visste egentligen inte något om Lili Brik första gången jag såg ett fotografi på henne. Det var i en broschyr från Louisiana, men hemma hade jag en bok om Majakovskij och läste på, säger hon.

Ordningsföljden blev visserligen fel, men den inledande kopplingen mellan ord och bild är inte helt gripen ur luften.

Magdalena Cavallin har illustrerat ett par kritikerrosade barnböcker. Den ena heter Gå inte fel, Kamel som innehåller texter av maken Mikael och nyligen utkom Mitt liv som detektiv. Den bygger på en pjäs av Malin Axelsson, som är chef för Ung scen öst.

Utställningen på Galleri Kronan pågår fram till den 30 januari.