I kväll är det vernissage och under pressvisningen igår pågick arbetet inför utställningen som är ett inslag i Norrköping Pride.

Initiativtagarna Karolina Nilsson och Emil Åkerö var upptagna av att få teknik och annat på plats.

Utställningens ena del består av bilder ur konsthistorien och på en av väggarna projiceras Artemisia Gentileschis bloddrypande målning "Judith halshugger Holofernes" från det tidiga 1600-talet.

Artikelbild

Uppgörelse. ”Judith halshugger Holofernes”. Aretemisia Gentileschis målning är från det tidiga 1600-talet.

Intill kan man läsa Linda Örnvalls dikt, som flätas kring verket och dess tillkomst.

ArtemisiaGentileschi var en av barockens få kvinnliga målare och verket, som återger mordet på den assyriske härföraren Holofernes, tycks anspela på konstnärens egna erfarenheter och målningen framstår i symbolisk mening som ett sätt att hämnas. I en av diktens rader förekommer ett namn som sannolikt syftar på hennes lärare Agostino Tassi. Han våldtog henne och målningen kom till under den sju månader långa rättegången som följde på övergreppet.

– Det här är en utställning om ord och bildkonst. Vi vill se vad som händer när de möts, säger Karolina Nilsson.

Förutom Linda Örnvall deltar Anna Nygren, Martin Ackerfors och Martin Johnsson.

Artikelbild

Upphöjd. Caspar David Friedrichs ”Vandraren över dimhavet” tillkom 1818.

Årets Pride-tema är kroppen och känslor. Det har gett ramen för utställningen, men det har också funnits andra bevekelsegrunder.

– Vi har valt verken åt dem efter det vi trott passat deras personligheter bäst, säger Emil Åkerö.

Artikelbild

Bredvid en dikt av Martin Ackerfors hänger Otto Dix porträtt av journalisten Sylvia von Harden från 1926 vid ett cafébord i Berlin. Håret är bobbat, hon bär monokel, cinnoberfärgad klänning och röker en cigarett. Målningen har blivit något av en symbol för livet i Weimarrepubliken innan nazisterna tog över. Hennes androgyna gestalt representerade en ny och friare kvinnlighet.

Anna Nygrens text utgår från Caspar David Friedrichs Vandraren över dimhavet från 1818. Bilden av den romantiska gestalten som med självklar suveränitet blickar ut över ett mäktigt landskap ställs mot ett associativt flöde av tankar som underminerar en upphöjd manlighet.

Martin Johnsson har uppehållit sig kring MéretOppenheims surrealistiska Objet (Le Déjeuner en forrure), som föreställer en pälsklädd tekopp. Hon umgicks i kretsarna kring André Breton, Man Ray., Max Ernst och Luis Bunuel.Hennes verk är från 1936 och betraktas som ett av rörelsen mest emblematiska.

Utställningen blir kvar under kommande vecka och avslutas nästa söndag. Men innan dess – på lördag – blir det både queerfrukost och ett framträdande av teatergruppen Kill your darlings.