Körkarlen – den bästa svenska filmen någonsin

”Körkarlen” är den bästa svenska filmen någonsin. Nu visas det stilbildande mästerverket på filmfestivalen.

Huvudrollen som David Holm spelas av Victor Sjöström själv i hans klassiker "Körkarlen" (1921).

Huvudrollen som David Holm spelas av Victor Sjöström själv i hans klassiker "Körkarlen" (1921).

Foto: Svensk Filmindustri/Svenska filminstitutet

Film2021-11-26 07:16
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Victor Sjöströms ”Körkarlen” (1921) brukar inte bara omnämnas som den bästa svenska filmen utan också bland det allra främsta filmkonsten över huvud taget frambringat.  

Den bygger på Nobelpristagaren Selma Lagerlöfs knappt tio år äldre kortroman med samma namn. Vi förs till Landskrona där nyårsafton firas samtidigt som frälsningssoldaten Edit (Astrid Holm) ligger för döden. Hon har en sista önskan, hon vill träffa sin älskade David Holm (spelas eminent av Sjöström själv) innan hon tar sitt sista andetag. David befinner sig samtidigt på en kyrkogård där han sitter och super med ett par andra suputer. Han för vidare en historia som hans döde vän Georges (Tore Svennberg) berättade för honom om hur den sista människan som dör på nyårsafton varje år får i uppdrag att under kommande år bli Dödens körkarl och hämta de dödas själar. 

undefined
David Holm (Victor Sjöström) berättar ruskiga historier för sina suputvänner i "Körkarlen" (1921).
undefined
Körkarlen (Olof Ås) hämtar de dödas själar i Victor Sjöströms "Körkalren" (1921).

David ombeds att träffa Edit en sista gång, men han vägrar. Kamrater försöker släpa med honom till henne, men han blir rasande och ett slagsmål utbryter där David blir slagen med en flaska i huvudet och han tappar medvetandet strax före tolvslaget. 

undefined
David Holm (Victor sjöström) blir uppsökt av körkarlen i "Körkarlen" (1921).

Det visar sig att det var Georges som blev den siste att dö förra året och det är nu han som kommer med Dödens likvagn för att hämta upp David. Georges berättar att det nu är Davids tur att bli körkarl. 

undefined
Victor Sjöström spelar själv huvudrollen som David Holm i sitt mästerverk "Körkarlen" (1921).

Georges påminner David om det liv han har levt, hur han tagit till flaskan och som en våldsman ständigt förstört för sig själv och människor kring honom och hela tiden förkastat kärleken. David har förföljt och plågat sin hustru Anna och sina barn med sitt ursinne och till och med den goda Edit har han stött bort, trots att det var han som smittade henne den dödliga tuberkulosen. Kan han fortfarande ändra sig och göra gott i världen i stället för att lämna den med alla olycka han har spridit kring sig? 

undefined
Astrid Holm spelar Edit i Victor Sjöströms "Körkalren" (1921).

Lagerlöfs berättelse skildrar ett närmast förgörande samhällsproblem i dåtidens Sverige. Den utbredda alkoholismen och fattigdomen fördärvade människan och bokstavligen slog familjen, inte minst genom kvinnornas och barnens utsatthet för de berusade männens våld. 

undefined
Victor Sjöström spelar själv huvudrollen som David Holm i sitt mästerverk "Körkarlen" (1921).
undefined
Victor Sjöström spelar själv huvudrollen som David Holm i sitt mästerverk "Körkarlen" (1921).

Det som utmärkte ”Körkarlen” i dess samtid var dess innovativa berättande där handlingen rör sig mellan minnesbilderna av det förflutna och nuet och var inte minst ett tekniskt under.Den spelades in i Svensk Filmindustris studio i Solna där Landskronas stadsmiljöer återskapades med fantastisk scenografi.   

undefined
Scenografierna är otroliga i Victor Sjöströms mästerverk "Körkarlen" (1921).

Lagerlöf var själv involverad i processen, men var först mycket skeptisk till att Sjöström skulle lyckas återger det mystiska och övernaturliga på ett realistiskt vis i filmen. Det problemet löste den geniale kameramannen Julius Jaenzon som redan ett par år tidigare i Mauritz Stillers filmatisering av Lagerlöfs ”Herr Arnes penningar” (1909) arbetat med dubbelexponering för att skapa spöklika och magiska element. I ”Körkarlen” förfinade han tekniken med flera lager och skapade tredimensionella effekter och genomskinlighet. Jaenzon hade inte tillgång till senare tiders avancerade redigering och klippteknik utan fick alltså skapa dessa ”trollkonster” direkt i kameran.  

undefined
Den här berömda scenen från Victor Sjöströms "Körkarlen" (1921)återanvändes i Stanely Kubricks rysare "The Shining" (1980).

”Körkarlen” är en genreöverskridande film, det är en religiös moralitet, ett melodrama, en thriller och en övernaturlig skräckfilm i ett. Just den ruskiga och spöklika atmosfärer har gjort att den betraktas som stilbildande för kommande rysare. Ett tydligt exempel är Stanley Kubricks ”The Shining” (1980), som bygger på amerikanen Stephen Kings roman ”Varsel” (1977), som precis som Lagerlöfs ”Körkarlen” skildrar alkoholismens ondska och där David Holm går loss med en yxa just så som Jack Torrence (Jack Nicholson) sedan gör i Kubricks film. 

Annars var ”Körkarlen” en viktig inspiration för demonregissören Ingmar Bergman. Både ”Det sjunde inseglet” (1957) och ”Smultronstället” (1957) hänvisar på olika vis till ”Körkarlen” och Sjöström spelar till och med huvudrollen i den senare filmen. Bergman filmatiserade 2000 Per Olov Enquists pjäs ”Bildmakarna” som just handlar om inspelningen av ”Körkarlen”. 

undefined
Erik Jersenius, kulturchef

Sjöströms otroliga film hyllades världen över och betraktades som ett steg i att ge filmkonsten ännu större värdighet och vikt. I efterhand har den ofta jämförts med tysken Robert Weines expressionistiska skräckfilm ”Doktor Caligaris kabinett” (1920) och omnämns nu bland de bästa filmerna som spelats in. 

undefined
Organisten Ulf Tellin.

I eftermiddag visas ”Körkarlen” i Hedvigs kyrka under filmfestivalen i Norrköping till livemusik av organisten Ulf Tellin. Se den!