Det är konstnären Ulla Fredriksson, bosatt på Vikbolandet, som har fått det stora uppdraget att skapa en konstnärlig gestaltning på Vrinnevisjukhusets nya akutmottagning medan konstnären Fredrik Ilmarson har arbetat med barnakuten.
– Jag kunde inte ha önskat mig en mer intressant plats. Det låter lite platt, men på akuten handlar det om liv och död. Platsen rymmer så många olika känslolägen: stress, smärta, oro, ilska och uttråkad väntan. Det har varit min utgångspunkt i arbetet, att skapa något som man står ut med en längre tid, säger Ulla Fredriksson.
Region Östergötlands konstgrupp fastnade för Ulla Fredrikssons förmåga att arbeta "enkelt, poetiskt men övertygande". Det övergripande temat "Universum" valdes med tanke på dess universella kraft. Det är inte svårbegripligt och talar till alla människor oavsett bakgrund. Himmelska element är också något som hon har återkommit till i sitt konstnärskap. I den bro Ulla utsmyckade i till bomässan Vallastaden i Linköping arbetade hon med moln – och tog fasta på hur de används som metafor för sinnesrörelser.
Skulpturen "Moln" landade – efter en hisnande luftfärd med lyftkran över sjukhusbyggnaden – på Ljusgården, en gångpassage mellan huskropparna. Där lyser den på kvällstid och står som en finurlig kommentar till den tidigare stålskulpturen "Huvud" av konstnären Peter Hellbom. Den sammetslena molnskulpturen är huggen i marmor på Petacchi stenhuggeri i den italienska staden Cararra, världskänd för sin vitgnistrande marmor.
– Jag ville få fram en lätthet i det tunga materialet som bjöd en del motstånd. Marmor är nytt för mig. Men jag tog hjälp av en italiensk stenhuggare, som visade sig vara en liten och urstark tjej, berättar Ulla Fredriksson.
Flera bulliga molnformationer ryms i det sju meter långa verket "Drömspel" i på väggen i entrén till nya akuten. De små gipsmolnen vilar på tunna trälister och är alla unika, i olika färger, likt skiftande stämningslägen.
– Jag har byggt upp ett partitur, eller en dagbok, av objekten. Det är en slags berättelse, som jag vill att ska tolkas fritt och lekfullt, säger Ulla.
I väntrummet kommer besökarna att mötas av hennes verk "Sol", en led-animation med varm färgtemperatur. Byggjobbarna har redan kommit med spontana reaktioner: "Åh, vad skönt att solen värmer!".
– Då blir jag jätteglad. Det räcker helt och fullt! säger konstnären nöjt.
Säkerhet och praktiska aspekter är viktiga för sjukhuskonsten. Därför strålar ljuset bakom dubbellaminerat skyddsglas. Och gipsmolnen i "Drömspel" fick lackas ordentligt för att kunna torkas av och spritas rena.
För den som ger sig tid att titta på "Sol" en längre stund framträder en rörelse.
– Det är ett levande klot. Jag ville skapa något att vila blicken på, men ville också närma mig de små marginalerna. Det kretsar kring något skört, som livet självt.
Ulla berättar om utmaningen att jobba med ljus i en redan belyst miljö och hitta rätt balans och intensitet i ljusstyrkan.
– Det sista jag vill är att skapa obehag för någon och därför har jag tagit ner ljusstyrkan ganska mycket.
Den långsamma och lugnande rörelsen återkommer också i syskonverket "Måne", där motivet skiftar från skära till fullmåne.
– En förändring sker, om än långsamt. Det kan vara en tröst på en plats som akuten: "Det kommer inte alltid att vara så här".