Videon är inte längre tillgänglig
Från ”Andra Avenyn” via ”Kristina från Duvemåla” och Kungliga svenska balettskolan till Oscarsstatyett för ”The danish girl”. Alicia Vikander fick en svensk Guldbagge för bästa kvinnliga huvudroll redan 2010 (Katarina i ”Till det som är vackert”).
I måndags morse fick hon världens tyngsta filmpris för bästa kvinnliga biroll och blev därmed Ingrid Bergmans tronföljare. Hon fick samma pris för 40 år sedan, 1975. Att just Alicia Vikander lånade ut sin röst i dokumentären ”Jag är Ingrid” gör det hela extra vackert.
En Oscar till Sverige är extremt ovanligt, även om Malik Bendjelloul vann en för Bästa dokumentär 2013. Efter Alicia Vikanders priser under Critics’ Choice Award och Screen Actors Guild Awards var det många som väntade sig att hon skulle ta hem priset redan nu.
Betydligt tyngre recensenter än jag har naturligtvis förutspått att just Alicia Vikander skulle få en Oscar under sin karriär. Men för ett år sedan skrev jag så här i min recension av ”Testament of youth”, då just ”The danish girl” var ett av Vikanders pågående projekt; ”Alicia Vikander kommer att vinna en Oscarstatyett. Om inte nu så för någon annan av alla stora projekt hon har på gång. Hennes uttrycksfulla och samtidigt sparsamma skådespeleri är unikt.”
Hon prisades i tuff konkurrens med Jennifer Jason Leigh (”The Hateful Eight”), Rooney Mara (”Carol”), Rachel McAdams (”Spotlight”) och Kate Winslet (”Steve Jobs”), vilket säger en del om hennes insats. Hon säger själv i intervjuer att det är större än hon trott.
Som kvinna kan det vara en nackdel att vara så vacker som Vikander, vilket gör det till en fröjd att se henne övervinna den typiska stämpeln som leder till stereotypa roller. Hon rör sig med lätthet mellan skilda världar och kan ge både röst och gestalt åt karaktärer i ett otroligt brett register.
Att Alicia Vikander kallar sig själv en ”vanlig svensk tjej”, glider in klädd som Disney-Belle och kysser pojkvännen Michael Fassbender när hon vinner gör bara sagan ännu mer guldkantad. Det låter som stoff för en storfilm. Jag gissar att hon får en egen dokumentär framöver. Men först får vi troligen se ännu mer spännande rolltolkningar, när hon nu får mer utrymme att välja och påverka själv.
Filmkarriären startade med Lisa Langseths ”Till det som är vackert”, 2009 och mer minnesvärda ”Hotell” (2013), som även invigde Filmfestivalen Flimmer. Redan då vågade Alicia Vikander använda sin avsevärda talang till intressanta projekt, något som har tagit henne hela vägen till toppen av den internationella filmindustrin. Mäktigt.