På ena kortväggen hänger Linn Fernströms målning Bortbyting. En ung kvinna - påtagligt lik konstnären - i en morgonrock av blått siden sitter bakåtlutad
i en fåtölj. På golvet framför henne ligger ett lindebarn och i knäet har hon den svårt sargade kroppen av en kanin.
Linn Fernström är en i raden av samtidskonstnärer som visas när Norrköpings konstmuseum borrar vidare i temat att samla. Senast lät man ett antal lokala profiler föreslå sina favoritverk ur museets samlingar. Syftet var att efterlikna den klassiska konstsalongen.
Den nya utställningen som öppnar på lördag heter Konsten att samla och den här gången kommer verken ur en privat samling. Mikael Ståhls konstintresse väcktes på åttiotalet och Linn Fernströms målning är ett av 18 verk som visas fram till den 24 februari.
- Vi vill förmedla något av den glädje som driver en konstsamlare, säger Lars-Ove Östensson, utställningsintendent på museet och den som bär ansvaret för temasatsningen.
Han påpekar att Mikael Ståhl är en sentida arvtagare till föregångare som Pehr Swartz och Dani Liebenfeldt, som lät samtiden speglas i intresset för konsten.
- Mikael är en stor samlare och det vi ser på utställningen hör till det bästa inom samtidskonsten. Men som privatsamlare är man också fri och behöver inte som museer täcka en epok eller köpa in representativa verk, förklarar Lars-Ove Östensson.
Ett par gånger återkommer han till Dick Bengtssons Venus och Cupido med sko från 1970 och understryker hans betydelse för en yngre generation svenska konstnärer.
Man hittar släktskapet hos Ernst Billgren och hans stora målning Leda med vänner hänger intill Bengtssons verk.
Men på utställningen finner man också verk av konstnärer som Torsten Andersson, Lena Cronqvist, Elis Eriksson, Ulrik Samuelsson och Jochum Norström. Tonvikten ligger på svensk konst, men det finns också några utländska inslag, som den kontroversielle norrmannen Bjarne Melgaard och fotografen Robert Mapplethorpe.
- Samlare siktar ofta in sig på höjdarna inom de konstnärskap som man riktat in sig på och alla de här verken håller museinivå, säger Lars-Ove Östensson.
Men han anser att de också spelar en viktig roll i konstlivet och nämner Pehr Swartz, som 1901 donerade 500 konstföremål till Norrköpings stad. Det blev senare grunden för Norrköpings konstmuseum som öppnade 1913. Dessutom var han en av initiativtagarna till Östgöta konstförening som bildades 1921.
- Men jag tänker också på den franske margarinfabrikanten Pellerin, som började samla på Paul Cezannes målningar när alla andra tyckte att de var klumpiga och fula, säger Lars-Ove Östensson.
Mikael Ståhl fanns inte på plats under pressvisningen, men i utställningskatalogen har han lämnat korta kommentarer till några av verken. Om Linn Fernströms målning - den som nämndes inledningsvis - skriver han bland annat så här: "Jag tycker om konst som säger någonting; konst som får mig att stanna upp. Snacka om uttrycksfullt måleri! Ingen kan väl gå förbi den utan att haja till."