Förhållandet konst och hantverk

Sommarens utställning på Engelska Magasinet i Rejmyre kalibrerar förhållandet mellan konst och konsthantverk.

Mammas bullar kan stå för trygghet, men också representera en ömtålig relation som kan gå sönder och få skrapa kanter.

Mammas bullar kan stå för trygghet, men också representera en ömtålig relation som kan gå sönder och få skrapa kanter.

Foto: Ahl Matilda

Kultur och Nöje2009-06-27 00:18
På ett podium står Nina Westmans stora bullfat i glas. Hon är en av 24 studenter från Konstfack som under sommaren ställer ut i Rejmyre. En av bullarna har trillat ner och gått sönder. Verket heter Mamma och återger en ibland motsägelsefull relation, som både kan representera trygghet, men också gå i kras och bli vass som skärvor av glas. Utställningen heter Konstfack: Funktion & Fiktion och fatet med de brungula bullarna är ett av flera verk som kalibrerar förhållandet mellan konst och hantverk. Maria Johansson som finns på plats under pressvisningen har gjort en installation som heter Föremål: trettiosex-femtiotvå. Den består av sjutton skulpturer, som påminner om föremål man kan hitta i olika industrilokaler. Hon har avlagt magisterexamen och ser sig både som konstnär och hantverkare. Egentligen är hon keramiker från början, men väljer material när hon bestämt sig för vad hon ska göra.- Ska man livnära sig på det här måste man vara bred. Jag ser ingen anledning att vara det ena eller det andra. Det är länge sedan konsthantverk bara handlade om funktion, säger hon.Hennes installation är ett försök att få människor att stanna upp och reflektera över de föremål som finns i omgivningen. Utställarna går eller har gått på linjerna ädellab/metallformgivning, industridesign, samt keramik och glas. Det som visas på magasinet är i de flesta fallen examensarbeten på masters- och kandidatnivå.Om funktionen problematiseras i smyckesformgivaren Hannah Joris installation, som består av skrumpnade potatisar, så är fokuseringen på användning och praktiskt bruk inget som ifrågasätts av Lisa Minogue. Hon går på industridesign och tillverkat ett medicindosett, som redan finns på marknaden. Wai-Ling-So har gjort en skosula och förhandlar med en stor skotillverkare. Inblandade är också olika biståndsorgan och det hela är ett exempel på en företeelse som går under beteckningen charity and capitalism - välgörenhet och kapitalism. Ändamålsenligheten gäller också Tove Thamberts fiolfodral och Linus Hagbergs sopborste och skyffel, som i likhet med de modeller av handfat och radioapparater som också visas intill, har ett bestämt syfte.Det uppstår en kontrast när bruksföremålen ställs mot Johanna Perssons smycken - eller objekt om man föredrar det - som består av tyg, plast, rep, silver och guld. De är inte bara dekorativa, utan ingår också i en diskurs om sexualiteten. Ett annat exempel på ambitionen att fiktionalisera är Hanne Mago Wiklunds spjälsäng i vilken man hittar fyra spädbarn i glas. Utställningen som öppnar i dag och pågår fram till den 16 augusti är det första försöket att etablera ett mer långsiktigt samarbete med Konstfack i Stockholm. Det finns i alla fall planer på att låta Engelska magasinet vara en länk mellan tillverkare, konstnärer och formgivare. Under sommaren blir det ytterligare utställningar i magasinet. Samtidigt med Funktion & Fiktion kommer Land Contemporary Art Practises att husera i en del av lokalen. Det blir tre mindre utställningar med internationella gäster och det hela inleds med Raketas Reading Lounge med Journal of Aestetics & Protest.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!