Livsstil: kvinna (1)Du duger som du är - Julias krampaktiga motto

Hur blir man kvinna? Och hur ska en sådan vara? Knappast någonstans speglas ideal, förväntningar, krav och normer så tydligt som
i veckotidningar och livsstilsmagasin. Det finns en tidning för varje stadium i en kvinnas liv. Oskyldig förströelse eller försåtlig propaganda? I en ny serie granskas de av Ann Linge­brandt. Först ut är tidningen Julia.

För fnissiga flickor som vacklar på tröskeln till puberteten. Tidningen Julia vill vara som en kompis med sina läsare.

För fnissiga flickor som vacklar på tröskeln till puberteten. Tidningen Julia vill vara som en kompis med sina läsare.

Foto: Fotograf saknas!

Kultur och Nöje2004-07-09 04:00
Julia är "en tidning för tjejer", fylld med sådant tjejer förväntas intressera sig för: mode, utseende, kändisskvaller, söta pojkar. Att den till skillnad från andra veckotidningar vänder sig till elva-tolvåringar märks förstås, men det är snarare en grad- än en artskillnad. Visst är den nog så snäll och oskyldig. Julia vill vara som en kompis, fnittra, sucka och rynka på näsan tillsammans med sina läsare, samtidigt som man pumpar ut budskapet "du duger som du är". "Det är insidan som räknas!" lyder mantrat som krampaktigt upprepas av läsarna. Att Julia har uppfostrande ambitioner - första hjälpen-special i senaste numret - balanseras av att läsarna får bidra med en hel del egna grejer, till och med vara omslagsflickor och modeller.
Tidningen är gjord för den fnissiga flickan som ännu inte fått bröst men får förälskelsepirr i magen när hon ser drömkillen
i glasskiosken och av en läppglans smakar "lyckan av att vara tjej", för att citera reklamen. Vacklande på tröskeln till puberteten ska hon lära sig att en Kräfta klär i rosa, en Vädur bör unna sig en ny sommarkjol och blonda killar är Tvillingarnas "turgrej". Samt att playboyen Totti - han med spottloskan ni vet - är en flickfavorit.
Positiv och glad, inget sex, ingen kroppsfixering heter det i marknadsföringen - det här ska vara en tidning som "föräldrar kan känna sig helt trygga med". Men säg den förälder som känner sig trygg i dagens samhälle. Man kan ju inte göra mycket åt hur världen faktiskt ser ut - och den tycks vara full av slanka skönheter med blottad mage och svällande byst. Så också i Julia på var och varannan sida.
Som posters medföljer sammetsögda Jessica Alba och plutläppade tvillingarna Mary-Kate och Ashley, alla intill förväxling lika den sockersöta hundvalp med bedjande blick och rosett i pannluggen som också kan rivas ut för att som uppfordrande ideal pryda flickrumsväggen. Apropå de populära tvillingarna - filmstjärnor som går att köpa både som dockor och sänglakan - önskar sig tidningen i en notis att få leva deras drömliv, om så bara för en dag: bada i pool, designa kläder, vara med i teve, gå på trendiga discon. Vänta bara flicka lilla, snart är det din tur att gå på bal på slottet.
JuliaMålgrupp: flickor mellan 9 och 14 år
Utgivning: 24 nr/år
Upplaga: 35 000 ex
Motto: "Du duger som du är!"
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!