Livsstil: kvinna (1)Du duger som du är - Julias krampaktiga motto
Hur blir man kvinna? Och hur ska en sådan vara? Knappast någonstans speglas ideal, förväntningar, krav och normer så tydligt somi veckotidningar och livsstilsmagasin. Det finns en tidning för varje stadium i en kvinnas liv. Oskyldig förströelse eller försåtlig propaganda? I en ny serie granskas de av Ann Lingebrandt. Först ut är tidningen Julia.
För fnissiga flickor som vacklar på tröskeln till puberteten. Tidningen Julia vill vara som en kompis med sina läsare.
Foto: Fotograf saknas!
Tidningen är gjord för den fnissiga flickan som ännu inte fått bröst men får förälskelsepirr i magen när hon ser drömkillen
i glasskiosken och av en läppglans smakar "lyckan av att vara tjej", för att citera reklamen. Vacklande på tröskeln till puberteten ska hon lära sig att en Kräfta klär i rosa, en Vädur bör unna sig en ny sommarkjol och blonda killar är Tvillingarnas "turgrej". Samt att playboyen Totti - han med spottloskan ni vet - är en flickfavorit.
Positiv och glad, inget sex, ingen kroppsfixering heter det i marknadsföringen - det här ska vara en tidning som "föräldrar kan känna sig helt trygga med". Men säg den förälder som känner sig trygg i dagens samhälle. Man kan ju inte göra mycket åt hur världen faktiskt ser ut - och den tycks vara full av slanka skönheter med blottad mage och svällande byst. Så också i Julia på var och varannan sida.
Som posters medföljer sammetsögda Jessica Alba och plutläppade tvillingarna Mary-Kate och Ashley, alla intill förväxling lika den sockersöta hundvalp med bedjande blick och rosett i pannluggen som också kan rivas ut för att som uppfordrande ideal pryda flickrumsväggen. Apropå de populära tvillingarna - filmstjärnor som går att köpa både som dockor och sänglakan - önskar sig tidningen i en notis att få leva deras drömliv, om så bara för en dag: bada i pool, designa kläder, vara med i teve, gå på trendiga discon. Vänta bara flicka lilla, snart är det din tur att gå på bal på slottet.
JuliaMålgrupp: flickor mellan 9 och 14 år
Utgivning: 24 nr/år
Upplaga: 35 000 ex
Motto: "Du duger som du är!"
Utgivning: 24 nr/år
Upplaga: 35 000 ex
Motto: "Du duger som du är!"
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!