Reijmyre i fin form

Konstmuseets Kerstin Holmer for till Linköping för att diskutera en silverutställning till design­året och återvände med beslutet att göra en glasutställning i stället. Reijmyres sju verksamma glaskonstnärers verk visas på museet
i sommar.

Reijmyres signum, den rubinröda färgen, återkommer i Berit Johanssons granatäpplen.

Reijmyres signum, den rubinröda färgen, återkommer i Berit Johanssons granatäpplen.

Foto: Fotograf saknas!

Kultur och Nöje2005-06-11 04:00
Reijmyre glasbruk med anor från 1800-talets början och med det röda glaset som sitt signum blev projektets avstamp. De sju just nu verksamma konstnärerna vid bruket tillfrågades. Var och en skulle formge ett drivet vinglas innehållande glasbrukets berömda färg. Deras övriga arbeten på bruket under det senaste året skulle också presenteras.
Centralt i utställningen presenteras de röda vinpokalerna, dels uppställda på bord i strama led, dels i en svärm ner från taket. Runtomkring på lätta, nästan svävande, bord visar varje konstnär upp sin egenart. Tomas Harila Carlgrens vinglas med klar kupa och röd rustik fot har fått formen av en generös cognacskupa. I sin utsökta kollektion av liturgiska kärl med titeln Aria visar han upp en enkelhet som går tillbaka till tidigare glaskonstnärer vid bruket, Gerda Strömberg till exempel. Hans patén och ciborium är dekorerade med stiliserade fiskar, vasen kan med hjälp av en mässingsring förvandlas till en ljusstake.

Den klara kupan i Margareta Hennix vinglas har fått en optisk livfullhet. Benets luftbubbla, med traditioner från1700-talet, skickar ut fotens röda färg i klarglaset. Det här är kollektionens livligaste glas. Ljust grön som en skir försommaräng träder hennes ballongvas fram i sällskap med en blästrad syster och en klarglas. Hennix är en mästare i att förse sina verk med det där extra som väcker uppmärksamhet.
Även Berit Johansson förser sitt harmoniska, välproportionerade vinglas med en luftbubbla i den röda foten. Den rubinröda färgen arbetar hon vidare med i sina friblåsta symbolladdade granatäpplen, som också finns i klarglas och en rosa variant.

Gun Lindblad känner vi bäst genom hennes skulpturala verk och utsmyckningar hos landsting och kommuner. Hennes i övrigt klara vinglas har en röd tapp som tycks röra sig ner mot den röda foten.
En matt fläckeffekt når Filippa Reuterswärd i sitt helröda, slanka vinglas med hjälp av mönsterdekaler. Kupan med sitt dekalmönster har hon förstorat upp i sina stiliga vita och klara vaser som hon kal­lar Trassel. Den klara kupan i Jonas Rooths glas har fått formen av en klocka ovanpå den röda, lite bulliga foten. För övrigt är det praktpjäser vi får se, de tre vaserna Tattoo har i dekoren ett släktskap med Art Deco och den fantasifulla lampetten, inspirerad av venetianskt glas, är sanslöst vacker.
Claes Uvesten, slutligen, har gjort en pokal som tycks vara välfylld av det rödaste vin trots att den är alldeles tom.
Konst7 GLASKONSTNÄRER FRÅN REIJMYRE
Norrköpings konstmuseum
Utställningen pågår till och med den 4 september
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!