Skatter ur glasbrukets hjärta

Galleriet i Rejmyre visar en dublettutställning denna sommar. Margaret Hennix visar vad hon gjort på Reijmyre glasbruk under de senaste tio åren. Hon hyllar även företräderskan Monica Bratt med ett urval hämtat ur glasbrukets gömmor.

Vacker vardag. En blå skål på fot förenas med ett sirligt blomkrus.

Vacker vardag. En blå skål på fot förenas med ett sirligt blomkrus.

Foto: Fotograf saknas!

Kultur och Nöje2005-08-13 04:00
Glas är urgammalt. Och tidlöst. Glas är lufttätt, smaklöst och håller formen en halv evighet. Sand, kalk och soda blir till glas som människan formar till kärl. Vida som skålar, slutna som flaskor, öppna som vaser och kannor, portionerande som glas. Skålar, flaskor, vaser, kannor och glas - de klassiska formerna prövas om och om igen. Den konstnär som väljer att arbeta med glas har valt den smala vägen.

Reijmyre glasbruk visar en dublettutställning denna sommar i galleriet mot hantverksgatans slut. Två av glasbrukets formgivare, båda kvinnor, breder ut sina lysande glas i rummet. Den ena har valt ur den andras produktion - och lagt till av sitt eget.
Margareta Hennix är en av Reijmyres sju nu verksamma formgivare, anställd under några intensiva år på 1990-talet och numera frilans. Stramhet och lysande färger präglar hennes del av utställningen.

Hela glasservisen Basic från 1993 står på stadiga ben på ett uppdukat bord, alla glas och tillhörande tallrikar och assietter. På podier står glas, vaser och skålar. Namnen är lika vackra som de föremål de representerar. Möjligen att raka glaset Coffeetime, 1996, kan få min odygdiga tanke att närma sig tandborstglas, självklart i lyxutförande.
Fantasia, 1994, är en oval vas, sidornas breda facetter omväxlande klara och blästrade, finns i blått glas och kristallklart. Färgvalet gör dem till två olika och de står också skilda från varandra. Aqvavit från 1993, brännvinskaraff med snapsglas, är en graderad övning. De rundkupiga vin- och vattenglasen Linné, 1996, går rakt i hjärtat med en svag bruntoning och dekorer hämtad från 1920-talet.

Monica Bratt är Reijmyres konstnärliga grundsten. Glasbruket hade återuppstått 1936 och året därpå anställdes den begåvade unga konstnären som fortfarande studerade vid Konstakademien och nyligen kommit hem från Paris. Under drygt 20 år medverkade hon till att ge Reijmyre en framstående position i Glasbrukssverige, gjorde det rubinröda glaset till brukets signum och skapade en lång rad verk under tidens fältrop "Vackrare vardagsvara". Allt under torra beteckningar som B 76 eller B 646.

På galleriets podier står vaser, skålar och kannor. På långt håll ser de bukiga föremålen lite gamla ut, jämfört med Hennix strama linjer. Går jag nära är det bara att upptäcka: en röd vas med Aalto-varning, så tidig? Rökfärgat glas blandas med det röda, med gnistrande venetianskt blått och smaragdgrönt. Någon gång mildras färgen, en serie brukskannor med nästan genomskinligt glas med svag grön ton, som gjorda för saft om sommaren. Färg och form, sällan dekor även om det händer.

Spikoptik kallas tekniken som gav luftbubblor i glaset, resultatet av det kreativa samarbetet mellan Bratt och hyttmästarna, kanske någon av bröderna Harald eller Harry Eriksson. En stor skål i med luftbubblor som fångats i den ljusgröna glasmassan, det mest fascinerande med den är att den tillåtits släppa formen, är icke-perfekt.
Synd att man inte får veta när Monica Bratt gjorde dem.
UtställningMonica Bratt och Margareta Hennix
- två betydande kvinnliga formgivare vid Reijmyre Glasbruk
Galleriet, Reijmyre glasbruk
Visas till 21 augusti
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!