Vi söker det autentiska

Kultur och Nöje2011-10-19 15:43

En kulturtant som slipar nymålade möbler för att de ska se gamla och slitna ut. En medelklassyngling som klär sig i hoodtröja och lägger sig till med förortsdialekt. I grund och botten handlar det om samma sak: människans sökande efter det autentiska. Det Äkta tillhör samma kategori som Sanningen, Meningen och Skönheten, eviga storheter som vi kan ägna hela livet åt att försöka finna.

Ibland har jakten på det rena och ursprungliga tagit sig blodiga uttryck hos individer och stater på den politiska ytterhögerkanten. Ibland har längtan efter det genuina och oförstörda skapat extrema moden, som när uttråkade adelsdamer skuttade ut från sina herresäten med stråhattar och stavar för att leka herdinnor. I dag har den skapat en mindfulness-industri som smart slår mynt av vår vantrivsel i den allt snabbare snurrande samtiden.

Ett lantkök i en urban lägenhet - så skulle vår marie-antionettska längtan efter "the real thing" kunna sammanfattas. Och eftersom "det äkta, naturnära och ursprungliga ligger starkt i tiden", som det heter i pressmeddelandet, är det högst rimligt att just inredningstidningen Lantliv knoppar av sig i ett nytt livsstilsmagasin: Pure.
Som namnet skvallrar om handlar det om intresset för det äkta och bestående
i modejournalsförpackning. Frågan "Vad går livet ut på? står intill surdegsbröd och meditation som exempel på vårt sökande efter annat än snabba kickar. Livskvalitet är ett av ledorden, ett begrepp starkt kopplat till god kvalitet - på kläder, på makeup, på inre värden. Reportage om tysta retreater och slow living samsas med modetips där man lär sig att göra rufsfläta eller bolltofs och att sminka sig till en naturlig look - här sätts förstås "osminkad" inom citationstecken.

Av att bläddra i Pure förstår man att äktheten har en särskild uppsättning markörer: tjocka stickade koftor, långa fladdrande tygsjok i färgglada mönster, runda 70-talssolglasögon, blonderade hårsvall. Ett jordnära liv utesluter inte en habegärande kravlista på den rätta rekvisitan - minns bara att konsumtionen bör vara grön.

En nypa salt i renhetsruset blandar Salka Bornold Hallström in i sin artikel om boho chic och gypsettare - hippies med resurser - och om hur bohemen framförallt blivit ett glamouröst varumärke. Men hon kommer fram till att trenden minsann håller på att vända och äkta värderingar ta plats i stilen.

Visst är modellerna supersöta i det suddiga soldiset bland skärgårdsklippor och vassruggar. Men medan man fönar sitt busiga hårburr kan man ju ha i tankarna att om det äkta är en modefluga som vilken annan så får den problem med äktheten. Pure lanserar en stil lika genuint artificiell som ett par moonboots av polyuretanskum. Eller för den delen som aristokrater i herdedräkt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!