30 bilder på snoppar visas på museet – i utmanande utställning

Hon är känd för sina verk om amning, könsstympning och stärkande barnafödande. Den här gången är det i stället männen i fokus, närmare bestämt – deras könsorgan. Elisabeth Ubbes utställning "Motstånd – Still Dick" finns nu att besöka på Östergötlands museum i Linköping.

Startskottet till utställningen kom när Elisabeth Ubbe fick höra att hennes dotter fått motta dickpics på dejtingappar, vilket gjorde henne mycket upprörd.

Startskottet till utställningen kom när Elisabeth Ubbe fick höra att hennes dotter fått motta dickpics på dejtingappar, vilket gjorde henne mycket upprörd.

Foto: Ellinor Eke-Göransson

Linköping2024-12-03 21:30

Elisabeth Ubbe inledde sitt yrkesliv som barnmorska. Därefter utbildade hon sig till journalist och fotograf där hon bland annat arbetat på New York Times. Hennes arbete har främst fokuserat på maktfrågor som rör kvinnor och genom åren har hennes utställningar ofta visat upp starka bilder på könsstympade kvinnor, eller kvinnor som ammar.

– Jag rör mig mycket kring maktfrågor i min konst och försöker omskapa bilden av kvinnor i media och konst. Jag vill gärna vända på perspektiv, säger hon.

"Dickpics" innebär att män oinbjudet skickar bilder på sina könsorgan till ofrivilliga mottagare. För några år sedan blev hon bekant med fenomenet på ett mer personligt plan då hennes dotter blivit mottagare av den typen av bilder på en dejtingsajt.

– Jag blev jättearg och undrade vad det är för fel på folk? Jag blev verkligen ursinnig.

undefined
I utställningen "Motstånd – Still Dick" gör Elisabeth Ubbe upp med fenomenet dickpicks, i verken där manliga könsorgan dyker upp i de mest oväntade kontexter. Sammanlagt finns 30 bilder på snoppar i utställningen.

Genom det föddes idén till utställningen "Motstånd – Still Dick". Här vill hon göra "konstnärligt motstånd" mot den formen av patriarkalt förtryck. I utställningen har hon låtit placera penisar på otippade ställen, som till exempel i ett smyckeskrin för barn, i ett durkslag eller i en svampskog.

– Dickpics har ingenting med sex att göra, det handlar om makten över den egna sfären, säger hon.

– Jag ville ta tillbaka makten och på ett väldigt pedagogiskt sätt visa var snoppar inte ska vara. Penisarna i bilderna framstår som malplacerade, ibland till och med sorgliga och gör upp med den känsla av grovhet och chock som en oönskad dickpic kan orsaka hos mottagaren.

undefined
Utställningen visas på Östergötlands museum i Läsesalen 23 oktober 2024 – 2 mars 2025. Alla bilder är gjorda i samtycke med modellen.

När den kommande utställningen skulle skapas stötte hon på många olika och väldigt starka känslor.

– Vanligtvis vill jag veta vad den jag fotograferar vill, och försöker tolka personen. Men i den här situationen skulle de manliga modellerna inte få bestämma någonting. Om jag ville att någon modell skulle ligga med en bordsskiva på magen, få stånd och kika upp på en skål med citroner, då skulle han göra det.

undefined
Elisabeth Ubbes fotografier speglar ett starkt engagemang för frågor som rör makt och jämställdhet. Hon skapar ofta oväntade bilder som vänder på perspektiv.

Hon förklarar att processen som började i ursinne, senare ledde till samarbete och slutligen till försoning.

– Jag insåg att om jag skulle få männen att göra det här måste de lita på mig. Jag insåg snabbt att jag inte kunde gå runt och behandla männen som objekt och till slut blev det ett väldigt fint samarbete, säger hon och fortsätter:

– Jag är inte dum, men jag var skitförbannad. Nu har jag mognat. Samarbetet med modellerna visar att det finns fler män som är schyssta, som vill samma som jag – att vi inte ska kränka varandras kroppar och gränser. Jag vill hylla de goda männen.

undefined
Elisabeth Ubbe beskriver samarbetet med de manliga modellerna i utställningen som ett gemensamt motståndsarbete mot patriarkalt förtryck och att de deltagande männen och deras generositet blev en slags försoning.

Elisabeth Ubbe är väl medveten om att utställningen kommer skapa starka känslor, och kanske till och med obehag för vissa besökare.

– Men den känslan är inte farlig, det är mer farligt om vi inte pratar om det här. Och om jag, genom konsten, har en chans genom att kunna påverka samtal och skapa medvetenhet är det helt underbart. 

Hur har reaktionerna varit hos besökarna?

– Folk kommer oftast in och blir lite förskräckta till en början. Sen börjar kvinnorna och flickorna skratta – inte alltid glatt men ofta förlösande på något sätt. Sen kommer samtalen och ofta kan de dela erfarenheter kring ämnet.

– Många män däremot tycker det är onödigt och dumt, åtminstone till en början. Men sen när de får höra att deras vänner, fruar, flickvänner och döttrar kan ha fått sånt här skickat till sig blir det annorlunda. Jag hoppas att utställningen kan generera viktiga samtal, även bland männen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!