Recension
Peter Johansson
Husby Säteri
Lördag 30 juli
Betyg: 4
Publik: 600 (fullsatt!)
Mitt i de stora festivalernas fest – Hugo Parkfestival i Norrköping och Skogsröjet i Rejmyre – bokade St Annasonen Peter Johansson in tre dagar för sitt eget 20-årsjublium.
Knappt 2 000 (!) personer mötte upp på fyra konserter.
Här, med en doft av landet, kor och hästar i hagarna, röda ladugårdar och Husby Säteri i blickfånget, blev vi alla en del av familjefesten, där pappa Janne värmde upp publiken med sitt dragspel och toner av Evert Taube innan Peter Johansson skapade sin egen musikalresa från då till nu.
Från Bosse Wastessons "Vänta på mig" i de tidiga skärgårdsåren till den mäktiga musikalresan med "A chorus line", "Footloose", "We will rock you", "Rock of ages", "Jersey Boys", "Ghost" och "Jesus Christ Superstar".
Han har hunnit med mycket från den dagen han klev flyget på Kungsängen i Norrköping sommaren 2001 för sin första stora roll i klassiska "Saturday Night Fever" i Köln. Det var där han dansade och sjöng sig in i sitt nya liv, träffade blivande frun Lydia och började sin resa på de olika scener, men vilka roller han än har haft och vilka städer eller turnéer han spelat i är St Anna, Norrköping och Östergötland hemma.
Det är inte för inte barnen Millie och Hayden har sin givna plats i det här 20-årskalaset.
Peter blev Queen och dess låtar med hela Sverige tack vare sin roll i musikalen "We will rock you". Han spelade huvudrollen "Galileo" runt 850 gånger i London 2003 och 2007. Vi fick förstås, vilket är mer eller mindre ett krav, en final med det bästa från Queen, men Peter är så mycket mer än det.
Som "Staying Alive" från hans debutmusikal "Saturday Night Fever", "Heaven on their minds" från "Jesus Christ Superstar, där Peter spelade mot Ola Salo eller som "Unchained Melody" från "Ghost.
Listan kan göras längre.
Familjefesten på hemmaplan skulle vara en given publik, men de här knappa två timmarna är Peter Johanssons och hans lysande orkester. Jag har följt Peters musikaliska karriär på hyggligt nära håll i många år och sett nästan precis allt. Det är möjligt jag kan blivit en smula påverkad av hans artisteri, hans skicklighet och hans ödmjukhet, men när allt kommer omkring så är han bland det bästa vi har på vår svenska musikalscen.