– Det är början på en ny era. Den som har makt har möjlighet att göra sig själv odödlig, något som människor alltid velat, säger Mattias Hansson, medieentreprenör och före detta vd på Abbamuseet, om fenomenet.
Nu är det artister som driver odödlighets-utvecklingen framåt genom att förvandla sig till avatarer, menar han.
– Det är lockande för artister att göra sig odödliga. Men det är också kommersiellt lockande för varumärken att skapa en evig monetär tillväxt. Den som äger rättigheterna till Michael Jacksons låtkatalog vill till exempel göra allt för att folk ska vara intresserade av honom hela tiden.
Stort intresse
Mattias Hansson märker av ett växande intresse för att föreviga sig. Bland annat hörde Elton John och Bob Marleys agenter av sig till honom kort efter att han slutade sin tjänst som vd på Abbamuseet.
– De ville se över hur museer gör varumärken för evigt odödliga.
Att så många artister åker till London för att gå på "Abba voyage", för att få en inblick i hur en digital avatarshow fungerar, är också ett tecken på det ökade intresset.
Hansson förstår att många vill få uppleva en artist som avatar, eftersom man vet att den verkliga artisten aldrig kommer att uppträda igen på scen.
Gäller att göra det bra
Dock är tekniken i dag mycket kostsam, säger han, och risken är stor för att resultatet blir undermåligt och att man i stället råkar sänka varumärket.
– Det räcker inte med tekniken, att återskapa bilder. Det måste vara en bärande idé i linje med artistens konstnärskap, som artisten gjort till sitt trademark. Annars kan det bli en backlash.
I takt med att tekniken blir billigare är han dock säker på att vi kommer att se mer av den här typen av avatarkonserter.
– Om tio år kommer det att finnas hur mycket sådant som helst.
TT: Vilka fler artister tror du att vi kommer att se som avatarer inom snar framtid?
– Jag tror att vi kan vänta oss att se Michael Jackson, Beatles, Led Zeppelin, Jimi Hendrix och Nirvana, säger Mattias Hansson.