Två år efter premiären i Sverige kan vi konstatera att UFO Sweden bliviten succé – även internationellt. Filmen har sålts till över 100 länder och nyligen kunde vi berätta att USA står näst på tur.
Innan planet gick till Los Angeles satte vi oss ner med producenten Albin Pettersson i Crazy Pictures högkvarter på Butängen.
– Vi trodde nog inte riktigt att man skulle satsa så stort på filmen i USA. Det känns jätteroligt att det blir en riktig premiär, säger han.
Premiären blir speciell av flera anledningar för filmkollektivet från Norrköping. Sedan två år tillbaka har de arbetat med att dubba om filmen till engelska med helt ny teknik. Assisterade av en språkcoach har skådespelarna själva fått översätta sina repliker och med hjälp av AI har läpprörelserna synkats. Den unika tekniken kallas för "vubbning" och har utvecklats av techföretaget Flawless. Det är första gången någonsin som en långfilm översätts på det här sättet.
– Om du inte vet att filmen är svensk från början tror jag inte att du tänker på det. Det är en stor möjlighet för oss och för skådespelarna som helt plötsligt är med i en engelskspråkig film, säger Albin Pettersson.
Filmen, som inför nypremiären fått titeln "Watch the skies", kommer att visas på hundra biografer i USA.
Vad åker ni över med för förväntningar?
– Det är svårt att ha förväntningar för vi har aldrig släppt en film på det här sättet. Jag har ingen aning om hur många som kommer att se den. Den nya tekniken gör att det blir en extra "buzz" men i slutändan hoppas jag bara att folk kommer gilla den.
Vad kan det innebära för er om det blir en succé i USA?
– Alla nysläpp öppnar upp för nya möjligheter, men exakt vad det skulle kunna vara är omöjligt att svara på. Vår vision är fortfarande att verka i Norrköping, sedan öppnar den här tekniken för att med enklare medel göra internationell film. Det är något som vi så klart tittar på, men vi vill fortfarande utveckla våra egna projekt. Ibland får vi erbjudanden om att göra andras filmer, men det känns oftast inte rätt.
Ni har alltid varit tydliga med att ni vill fortsätta göra film i Norrköping. Varför?
– Vi är ju en bunt östgötar i grunden och någonstans brinner vi för det lokala. Sedan är det väldigt kul att vara en del av filmbranschen här. Folk är peppade och vill bygga upp något som ger ett mervärde till Norrköpingsborna.
Vad innebär det för er ekonomiskt att filmen sålts till så många länder?
– Det är olika. Länderna betalar ett engångsbelopp och om den går jättebra finns det möjligheter att få in mer pengar. Det händer dock i stort sett aldrig och det kostar också en slant att marknadsföra filmen. Vi går inte särskilt mycket plus på det.
Vilket har varit det mest oväntade landet som köpt filmen?
– Det var kul att den gick upp på bio i Indien. Ofta får vi inte veta så mycket på förhand så helt plötsligt började det dyka upp recensioner på indiska.
Går ni i mål med filmen i samband med USA-premiären eller vad är nästa steg?
– Den ska snart släppas i England, Australien och Nya Zeeland också. Det kommer bli roligt, men förhoppningsvis kommer det inte krävas så mycket mer jobb från vår sida, säger Albin Pettersson med ett skratt.