Är vi tillbaka i framtiden?

Spänn fast säkerhetsbältet! Tidsmaskinen är inställd på  den 21 oktober 2015. Men hur väl stämmer prognosen från 1980-talets filmsuccé "Tillbaka till framtiden"?

Hoverboard. En svävande framtids-skateboard som, trots försök att skapa, inte har slagit in sedan Michael J Fox gjorde succé med den i Tillbaka till framtiden 2.

Hoverboard. En svävande framtids-skateboard som, trots försök att skapa, inte har slagit in sedan Michael J Fox gjorde succé med den i Tillbaka till framtiden 2.

Foto: Universal Pictures/TT

Norrköping2015-10-20 10:00

Imorgon visas Steven Spielbergs kultförklarade triologi "Back to the future” på hundratals svenska biografer. Östgötar kan se filmerna på Filmstaden i Norrköping och Linköping samt på Cnemai Norrköping, på Saga i Mjölby och på bion i Rimforsa.

Filmernas handling går ut på att huvudpersonerna Marty McFly (Michael J Fox) och professor Emmet Brown (Christopher Lloyd) lämnar sitt 1985 och reser bakåt i tiden till 1955 och 1895, samt framåt i tiden till ett avlägset imorgon, en onsdag år 2015.

När tidsmaskinen landar i vår tid möter karaktärerna bilar som flyger, nyhetskameror i drönare och retro-barer a´ la 1980-tal.

Det gäller att hänga med. Filmerna är späckade med populärkulturella referenser i repliker, coola prylar, reklambudskap och i miljön som omger karaktärerna.

Marty McFly vandrar runt i ett främmande 2015. På bio visas Hajen 19 i 3D, villorna har lås som läser av fingeravtryck, Nike-skorna knyter sig själva och folk odlar grönsaker ovan jord hemma i köken.

När en nyhets-flash med ett sportresultat plingar till mitt i vardagen påminner det onekligen om dagens sätt att snabbt publicera nyheter i våra mobiltelefoner – en pryl som saknas i filmen. Jag undrar vad 1980-talmänniskan skulle säga om att telefonkioskerna bytts mot våra smart phones.

I en scen syns en reklamaffisch med amerikaner på solsemester i Vietnam. Då manuset skrevs var det inte särskilt sannolikt att det landet skulle bli det turistmål det är idag. Vietnams stränder rekommenderas numera varmt av guideboks-förlaget Lonely Planet.

Produktplaceringen är stor. Pepsi dyker upp över 20 gånger (!) bara i de två första filmerna. Calvin Klein-kalsongerna ger Marty McFly sitt 1950-talnamn, Texaco är bensinstationen med stort T och Nike finns till och med inskrivet i replikerna.

Många av de vilda framtids-visionerna stämmer. Men överlag har nog inte världen förändrats så mycket som i framtidsscenerna på vita duken. Advokatyrket har inte avskaffats, vi flyger inte till jobbet och vårt mode är i stort sett som det var på 1980-talet: Jeans, täckväst, keps och gympaskor funkar fortfarande. Vi ser en glimt av plagg som faktiskt liknar dagens Desigual-kläder, men annars stämmer inte filmens färgglada och bredaxlade framtidskläder överens med det vi har på oss i dag.

Länkar:

Hajen 19: https://youtu.be/Pl092whRLlI

Pepsi Perfect: https://youtu.be/XrwRdzFP-fY

Ronald Reagan: https://youtu.be/10NSIp2g-xc

Alla låtar från filmen: https://play.spotify.com/user/nt.se/playlist/3ZafZGtu9Of12P8LH38El9

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!