Finalen bjöd på ett vokalt fyrverkeri i De Geerhallen

Det bjöds på ett formidabelt vokalt fyrverkeri i De Geerhallen, när det var dags för finalen i Wilhelm Stenhammar International Music Competition.

Förstapristagaren Vera Talerko, sopran från Lettland, vann årets upplaga av Stenhammarfestivalen och fick också publikens pris. Hon prisades av ttävligens konstnärliga ledare Sonja Stenhammar och ordförande Claes Egnell.

Förstapristagaren Vera Talerko, sopran från Lettland, vann årets upplaga av Stenhammarfestivalen och fick också publikens pris. Hon prisades av ttävligens konstnärliga ledare Sonja Stenhammar och ordförande Claes Egnell.

Foto: Ann-Charlotte Sandelin/WSIMC

Norrköping2022-06-19 15:00

Finalkonsert

Wilhelm Stenhammar International Music Competition.

Norrköpings Symfoniorkester.

Dirigent: Nader Abbassi.

Programvärd: Boel Adler.

De Geerhallen 17/6.

Årets upplaga av denna svenska sångartävling var den åttonde i ordningen och till finalen hade åtta sångare meriterat sig. Två arior tillsammans med en bantad symfoniorkester skulle visa vem som skulle kamma hem de sex priserna. Som vanligt var det maestro Nader Abbassi från Egypten som ledde styrkorna. Han är sparsmakad, tydlig, pedagogisk och outgrundlig som Herr Omar i Ture Sventon. Bara detta att hålla koll på sexton operaarior på rad vad det gäller tempo och uttryck imponerar storligen. Boel Adler var konsertens alldeles utmärkta programpresentatör.

121 kandidater från 30 länder hade sökt till tävlingen, utav dessa skulle nu åtta finalister plockas fram. Fler än 20 av dessa var från Sydkorea och 15 från Sverige. Flera med redan imponerande meritlistor. 

Min bedömning grundar sig endast på finalkvällens framträdande. Vinnaren kammar hem 120.000 kronor, tvåan hälften av detta och trean 50.000. Därutöver finns ett Mozart- och ett Stenhammarpris, samtliga tävlande ska nämligen framföra en sång av Wilhelm Stenhammar. Det finns många att välja mellan. 

Min absoluta favorit var svenska sopranen Rebecka Wallroth. Hennes engagerade sätt att ta sig an Mozarts ”Ah scostati… Smanie implacabili” ur Così fan tutte imponerade stort i uttryck, liksom hennes tolkning av Händels ”Vani sono i lamenti…”, med en nästan frustande ilska.

På min listas delade andraplats finner jag dels mezzon Abigail Levis med arior av Mozart och Rossini, elegant och proffsigt framfört, dels Marie-Dominique Ryckmanns med musik av Offenbach och Mozart. Koloraturerna i ”Les oiseaux dans la charmille” gick inte av för hackor, klart, rent och strålande.

Av killarna imponerades jag mest av Yohan John Jis baryton i musik ur Verdis Falstaff och Tjajkovskijs Eugene Onegin. Ji har en välklingande baryton, är mycket scenisk och gjorde fina gestaltningar.

I skrivandes stund nås jag av den internationella juryns resultat: förstapriset gick till sopranen Vera Talerko, som även vann publikens pris, mezzon Rebecka Wallroth erhöll andrapriset medan det tredje priset (Östgötapriset) kammades hem av barytonen Yohan John Ji.

Mezzon Erika Back erhöll Stenhammarpriset medan Mozartpriset tilldelades sopranen Sarah Yang. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!