Samma konstverk. Fast ändå inte. Allt beror på ljuset. Eller mörkret.
Vi har redan tidigare skrivit om lovande konstnären Sofia Bahlner från Norrköping och det textila konstverk i tre lager som är hennes examensarbete på Konstfack. Nu har elevernas arbeten bedömts.
Och?
– Jodå, jag är jättenöjd. Jag blev godkänd. Själva bedömningen skedde i form av en diskussion kring varje konstverk. Bland annat tillsammans med en utomstående konstnär som fick säga sitt i rollen som gästkritiker, säger Sofia Bahlner.
Hennes stora, tuftade textilinstallation på tre gånger tre meter kan betraktas på två olika sätt. Dels i ljus och dels i mörker. I ljuset dominerar detaljerna, strukturen och mönstret, medan de självlysande garntrådarna träder fram först i mörkret och skapar nya mönster. Konstverket ändrar skepnad och det var också det som fängslade under bedömningen.
– Konstnären Anton Alvarez var med och bedömde det jag gjort och det var kul och intressant att höra hans ord, säger Sofia Bahlner.
– Han tyckte också att det uppstod en annan stämning när man upplevde konstverket i mörker jämfört med i ljuset. Som att gå in i en annan värld, sa han. Min målsättning var också överraska och det var inspirerande att höra att det också uppfattades så.
Nu återstår bara en enda kurs samt den traditionella vårutställningen innan tiden på Konstfack är över och examen i hamn för Sofia Bahlners del. Sedan siktar hon på en ny karriär som textilkonstnär.