Kända målningen du bara kan se delar av

Konstmuseets mest iögonfallande målning har aldrig gått att se i sin helhet på en och samma gång. För konstnären betydde den genombrottet.

Agneta Lalander framför en liten del av "Konsternas intåg".

Agneta Lalander framför en liten del av "Konsternas intåg".

Foto: Gunnar Hagberg

Norrköping2021-08-30 18:00

Den 70 kvadratmeter (90, till och med, enligt vissa uppgifter) stora målningen är det första som möter besökaren på Norrköpings konstmuseum. Sedan museibyggnaden invigdes i september 1946 har Nils Wedels färgstarka och detaljrika väggmålning "Konsternas intåg" förgyllt museets trapphall i tre plan.

Storslagen och iögonfallande. Ett blickfång.

En liten del av Nils Wedels färgstarka och abstrakta utsmyckning av konstmuseet. En hyllning till modernismen.
En liten del av Nils Wedels färgstarka och abstrakta utsmyckning av konstmuseet. En hyllning till modernismen.

Men man får avnjuta den bit för bit. Trappans placering gör att den inte går att se i sin helhet på en och samma gång.

Agneta Lalander, yrkesverksam i flera roller på konstmuseet under åren 1966–87, minns när Nils Wedel fick i uppdrag att smycka entrén i den nya museibyggnaden sommaren 1946. Nu tar hon oss med och flanerar längs minnenas boulevard med "Konsternas intåg" för ögonen.

– Jag var bara tio år då och sommarlovet skulle just börja. När jag kom hem från avslutningen sa min pappa att vi skulle flytta ut till vår sportstuga i Svärtinge. Lägenheten skulle Nils Wedel ha medan han skapade "Konsternas intåg". Vi tillbringade hela sommaren i stugan, berättar hon när vi nu träffas på museet.

Så här kal var väggen innan "Konsternas intåg" kom på plats.
Så här kal var väggen innan "Konsternas intåg" kom på plats.

Agneta Lalanders pappa, Nils Lindgren, var NT:s kulturredaktör på den tiden. Han var därmed, givetvis, en viktig pjäs i Norrköpings kulturliv och därtill god vän med både Nils Wedel och konstmuseets dåvarande chef Aron Borelius. Agneta Lalander gissar att hennes pappa inspirerade Aron Borelius att ge just Nils Wedel det prestigefyllda uppdraget.

– Jag tycker att han klarade uppdraget på ett mycket bra sätt. Det är en väldigt fin målning. Fin komposition och klara och vackra färger. Men jag uppskattar också själva idén. Hur Nils Wedel börjar med att illustrera de äldsta konstarterna, som krukmakeri, i botten och sedan arbetar sig uppåt för att sluta med måleri och klassisk musik i målningens övre del, säger Agneta Lalander.

– Den togs också emot mycket väl vid invigningen för 75 år sedan.

Agneta Lalander diskuterar väggmålningen med museets intendent Martin Sundberg.
Agneta Lalander diskuterar väggmålningen med museets intendent Martin Sundberg.

För Nils Wedel, som gärna jobbade med färgstarka och abstrakta kompositioner, betydde "Konsternas intåg" det definitiva genombrottet som konstnär. Han använde sig ofta, bland annat här, av den egenhändigt uppfunna Nawax-tekniken med linneväv och vax som material.

– Som tack för att Nils Wedel fick låna vår lägenhet hela sommaren fick vi en målning av honom. En abstrakt och fin sak han målade 1927. Den betyder mycket för mig och hänger fortfarande på hedersplats hemma hos mig, säger Agneta Lalander.

Karta: konstmuseet
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!