Först kom pandemin. Inplanerade resor ställdes in och besöksmål fick stänga ner. När besöksnäringen 2022 tagit sig upp över vattenytan igen kom sedan flera räntesmällar. Hushållens ekonomi träffades hårt och svenskarna höll varsamt i plånboken.
Men nu verkar det som att besöksnäringen går mot ljusare tider, åtminstone i Norrköping. I år har staden nämligen gjort det bästa turismåret sedan innan pandemin.
– Det har varit en bra säsong. Gästnätterna har ökat under sommaren jämfört med de senaste åren, säger Christina Leinonen, destinationsstrateg på Upplev Norrköping.
Fram till augusti i år hade Norrköping haft 51 800 gästnätter, att jämföra med de 50 400 gästnätter kommunen hade förra året, det visar siffror från Tillväxtverket som NT har sammanställd. Samtidigt som antalet gästnätter ökar i Norrköping har Östergötland som helhet tappat jämfört med förra året, sett till perioden januari till augusti i år.
Antalet gästnätter är ett sätt att mäta på, men siffrorna fångar då inte in de som turistar över dagen eller de som bor hos släkt eller vänner under sitt besök i Norrköping.
Men bilden av att det har varit en bra säsong delas av flera besöksnäringsföretag, enligt Upplev Norrköping. Kommunens största besöksmål, Kolmårdens Djurpark, har hittills i år lockat en bit över en halv miljon besökare och har ökat sedan förra året. Och de är inte ensamma om att vara nöjda.
– Säsongen har varit väldigt bra, säger Niklas Zhou Börjesson, verksamhetsansvarig på Löfstad slott.
– Vi har haft ett bergvärmeprojekt igång och vi har under året bland annat dragit ned på öppettider, ställt in utställning och tagit bort evenemang. Ändå har vi nått budgeten för ett normalår, vilket är helt fantastiskt.
Christina Leinonen lyfter flera faktorer till varför besöksnäringen ökat i år. Norrköpings evenemang och konserter som lockat stor publik är en lokal anledning, men det finns också större trender.
– Svenskarna vill resa och vill uppleva saker, det är en faktor. En svag krona gör också Sverige till ett förmånligt besöksmål för utländska turister, så där har vi märkt av en ökning, säger hon.
Även om svenskarna gärna ger sig ut på utflykter och äventyr märks det att ekonomin fortsatt är ansträngd.
– Även om många besöksmål går bra ser mönstret lite annorlunda ut. Konsumtionen har minskat, man kanske har med sig matsäck i stället för att köpa något. Man vill unna sig, men samtidigt hålla lite i pengarna, säger Christina Leinonen.