Unn, 35, ligger bakom artistbokningarna på Arbis

Unn Rudolfsson, 35, har gjort karriär av sitt livslånga intresse för livemusik. Sedan i somras ansvarar hon för artistbokningarna på det klassiska kulturhuset Arbis i Norrköping.
– Våra trognaste besökare är 45-åringarna i Norrköping, säger hon.

Unn Rudolfsson utbildade sig till musik- och eventarrangör vid Yrkeshögskolan i Nyköping.

Unn Rudolfsson utbildade sig till musik- och eventarrangör vid Yrkeshögskolan i Nyköping.

Foto: Axel Johansson

Norrköping2025-03-07 19:00

Mycket har hänt sedan Arbis fick ett nytt driftbolag. Under hösten och vintern har man lanserat flera nya evenemangskoncept och arrangerat nästan 40 konserter.

Bakom satsningarna står den nya underhållningschefen – 35-åriga Åbybon Unn Rudolfsson. Hon har tidigare arbetat på produktions- och bokningsbolag i Stockholm, men sedan augusti har hennes uppgift varit att locka artister till Norrköping.

– Som många andra i branschen är jag själv en misslyckad musiker. Men jag insåg ganska snabbt att jag var bättre bakom scenen, säger Unn Rudolfsson med ett skratt.

Vad är det roligaste med nya jobbet?

– Jag gillar att det är så lokalt – man känner verkligen att hela stan älskar Arbis. När vi drog igång fick vi mycket hejarop och pepp. Det känns som att alla har en relation till stället. Det är härligt att få vara med och hålla det vid liv och bidra till att vi har ett brett kulturliv i Norrköping.

Hur gör ni när ni väljer artister?

– Dels är det mycket dialog med bokningsbolag om vad som är aktuellt. Vi försöker också hitta saker som Norrköpingsborna efterfrågar och sådant som även kan locka folk utifrån – exempelvis från Linköping, Motala och Vadstena. Det kan låta klyschigt, men det ska vara en bra mix. Det är svårt att nischa sig för mycket, för det finns en begränsning i hur många konserter en enskild person kan gå på.

Arbis, som gick i konkurs i december 2020, fick nya ägare tre år senare. Och sedan i augusti ifjol drivs kulturhuset av Driftbolaget.
Arbis, som gick i konkurs i december 2020, fick nya ägare tre år senare. Och sedan i augusti ifjol drivs kulturhuset av Driftbolaget.

Riktar ni er mot någon speciell målgrupp?

– Nej, inte så tydligt i alla fall. Våra trognaste besökare är 45-åringarna i Norrköping, men det beror verkligen på vad det är för konsert och evenemang.

Vad är de största utmaningarna för er?

– Att nå ut till publiken genom bruset och hitta rätt målgrupp för specifika evenemang. Att sälja biljetter är en utmaning för alla arrangörer i Sverige. Sedan pandemin har det skett en förändring och i dag köper de flesta sina biljetter kort inpå en konsert. Det innebär att det är svårt att veta hur många som kommer att dyka upp.

Under hösten och vintern har många konserter arrangerats, men man har även satsat på stand-up och quizkvällar.
Under hösten och vintern har många konserter arrangerats, men man har även satsat på stand-up och quizkvällar.

Vad har höjdpunkterna varit så här långt?

– Konserten med Ellen Krauss var jättefin. Det var slutsålt och en väldigt härlig kväll. Sedan sticker så klart öppningskvällen med José Gonzalez ut. Det var en mäktig känsla att se gensvaret och all pepp från publiken.

"Som många andra i branschen är jag själv en misslyckad musiker. Men jag insåg ganska snabbt att jag var bättre bakom scenen", säger Unn Rudolfsson med ett skratt.
"Som många andra i branschen är jag själv en misslyckad musiker. Men jag insåg ganska snabbt att jag var bättre bakom scenen", säger Unn Rudolfsson med ett skratt.

Vad betyder de andra satsningarna för er? Jag tänker till exempel på quizkvällarna och balladklubben.

– Jättemycket. Jag tror att det är viktigt att vi visar att det här är ett hus med mycket olika verksamhet. Det finns så stora möjligheter här att samarbeta med andra kreativa och drivna människor.

Vad kan du berätta om vårens program?

– Några av de stora sakerna som händer är dels 90-talsfesten med E-type på lördag. Den är nästan slutsåld och ett tydligt exempel på något som inte bara är en "vanlig" konsert utan ett koncept. Sedan är konserten med Oskar Linnros så klart en av de stora höjdpunkterna. 

Konsertlokalen på Bredgatan i Norrköping har anor från 1800-talet.
Konsertlokalen på Bredgatan i Norrköping har anor från 1800-talet.

Har du någon drömbokning?

– En av dem är Miss Li. Jag såg henne här 2020, precis innan allt stängdes ner på grund av pandemin. Jag tycker hon är fantastisk oavsett om hon spelar på en arena eller en mindre scen. En annan som jag skulle vilja se här är Daniel Norgren. Han gör otroligt fin och intim musik, säger Unn Rudolfsson.

Unn Rudolfsson

Ålder: 35 år.

Från: Stockholm.

Bor: I Åby sedan nio år tillbaka.

Familj: Man och tre barn, 3, 5 och 8 år gamla.

Jobb: Underhållningschef på Arbis.

Utbildning: Musik- och eventarrangör på Yrkeshögskolan i Nyköping.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!