Teater
Prinsessan Penta – ett italienskt äventyr
Regi: Nils Poletti
Östgötateatern, Norrköping 29/2–29/3 (lördagar och söndagar)
Han vrider den klassiska berättelsen om flickan som förlorar händerna genom faderns spel med djävulen, rätt in i 60- och 70-talens gruppteater. Ni vet, med den där fysiska spelstilen och ett folkligt tilltal som kombinerade Marx och lite lättviktig politisk satir med modernismen.
Maurits Elvinsson går all in som hovets pressekreterare. Kärlekskrank och inställsam för han tankarna till SVT:s euforiska kommentatorer vid vår tids prinsessbröllop. Alltmedan Richard Turpin övar drottningvinken – så länge han får behålla händerna. Lägg till Martin Waermes kung som bara kan uttala långa vokaler och har behäftats med en apart gångart och voilà, förlåt presto, har ni den kungliga inavelns komiska attribut.
Det andra, helt ekologiska hovet med komediennen Maria Zackrisson Mortenssons kung i spetsen talar bredaste östgötska. Hon drar ner skrattsalvor liksom Mattias Lindströms atletiska ”hunk” som vrider sig ur brallan till ”I´m sexy and I know it”.
Ensemblen visar prov på ett väloljat replikmaskineri med en orkan av gester och ord. Det är absurt, galet och visst kan man läsa in ett häcklande av makten, vår klimatångest och vördnad inför hov och storheter. Uttrycket är stilistiskt och drivet, sett genom ett italienskt temperament som ett nutida commedia dell'arte där skrattet och gycklarkonsten ännu existerar.