Alex Schulman ÄtervÀnder till barndomen

"Överlevarna" Ă€r Alex Schulmans första helt igenom fiktiva roman. Amanda Norgren har lĂ€st en bok i klass med den hyllade "Glöm mig".

Alex Schulman (född 1976) debuterade 2009 med romanen "Skynda att Àlska". Han slog igenom stort som författare 2016 med "Glöm mig". Senast gav han ut "BrÀnn alla mina brev" som nu Àven ska bli film.

Alex Schulman (född 1976) debuterade 2009 med romanen "Skynda att Àlska". Han slog igenom stort som författare 2016 med "Glöm mig". Senast gav han ut "BrÀnn alla mina brev" som nu Àven ska bli film.

Foto: Thron Ullberg

Recension2020-10-17 07:00
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Roman

Alex Schulman

Överlevarna

Albert Bonniers förlag

Barndomen. Kommer man nÄgonsin över den? Nej, Ätminstone inte om man heter Alex Schulman. Barnets utsatthet och förÀldrarnas frÄnvaro Àr Äterkommande teman i hans författarskap. SÄ Àven denna gÄng. Och att han lyckas ge ord Ät den sorg vi alla bÀr pÄ över en förlorad barndom kanske Àr en av anledningarna till hans böcker har blivit sÄ omtyckta.

Schulman har gett ut flera sjĂ€lvbiografiska romaner, varav "Glöm mig", som handlar om relationen till hans alkoholiserade mamma, Ă€r den mest hyllade. "Överlevarna" Ă€r hans första helt fiktiva roman. Handlingen kretsar kring tre bröder i en dysfunktionell familj och rör sig över tvĂ„ tidsplan. Tonen kĂ€nns igen; det sorgemĂ€ttade blandat med galghumor. Det gĂ€ller Ă€ven strukturen. Vi stĂ€lls inför ett mysterium dĂ€r pusselbitarna successivt faller pĂ„ plats.

Romanen börjar med att en polisbil kör upp till torpet dÀr de nu vuxna pojkarna vÀxte upp. DÀr stÄr de med sin mammas urna. Bröderna Àr blodiga. NÄgot hemskt har hÀnt. Sedan vecklar historien ut sig retroaktivt. NedrÀkningen varvas med mellanbrodern Benjamins barndomsminnen, som han rekonstruerar med den vuxnes blick. Ibland möts tidsplanen och berÀttelsen fÄr fantastiska inslag.

I ett minne sitter Benjamin vid en sjö. Han tycker sig se vĂ€rlden förĂ€ndras. Vattnet bildar ringar, men ringarna rör sig inĂ„t. Tiden gĂ„r baklĂ€nges, tĂ€nker han. InĂ„trörelsen gĂ„r igen pĂ„ flera nivĂ„er. Strukturellt i formen, tematiskt i sökandet efter existensens kĂ€rna och för huvudkaraktĂ€ren i bearbetandet av ett trauma. Det Ă€r skickligt utfört och fördjupar lĂ€supplevelsen. 

Alex Schulman har Ă€ven öga för gestaltning. Han fĂ„ngar mĂ€nniskors egenheter och sinnesintryck. Jag tĂ€nker pĂ„ den Ă„ngestfyllda scenen nĂ€r pojkarna simmar runt en livboj, men Ă€ven pĂ„ nĂ€r Benjamin förvisas till skamvrĂ„n, eller jordkĂ€llaren i det hĂ€r fallet. Han sitter i mörkret och ser i öppningens utsnitt hur pappan nĂ€rmar sig som en lysande sagofigur mot en fĂ€rgstark naturbild. Det blir levande och surrealistiskt som i en Edward Hopper-mĂ„lning. 

Bitvis försvagas nerven i berĂ€ttelsen och ibland kĂ€nns det för regisserat, vilket gör att det smĂ€rtsamma kĂ€nns aningen abstrakt. Det vore högst intressant att se Schulman skriva nĂ„got dĂ€r allt inte alltid hĂ€nger ihop. Icke desto mindre Ă€r "Överlevarna" – utöver "Glöm mig" – hans bĂ€sta roman hittills.