Konsert
Changes – Thomas Di Leva tolkar Bowie
Linköpings konsert och kongress, 14/5
Betyg: 4
Sverige var knappast redo för Di Leva när han slog igenom på 1980-talet. Många blev provocerade och hånade honom för klädstilen och röstläget. Till och med det övertydliga kärleksbudskapet lyckades reta upp folk. Att han snabbt bevisade sig som en av Sveriges vassaste på popmelodier, och att publiken älskade honom, var en annan sak. När jag intervjuade Di Leva inför Naked number One-turnén – i konserthuset i Linköping 1993 – så förklarade han allvarligt var han hämtade sin inspiration: Från David Bowie, förstås.
Tittar man så finns allt där: Rösten, rymdtemat, kläderna, skådespelet och musiken. Om någon ska tolka Bowie, så är det Di Leva. Den gången var Crusellhallen fullsatt. Och i kväll likaså. Med en publik som svarar på artistens alla tilltag.
Thomas Di Leva bjuder på låtar och referenser till alla tidsepoker från tidigt 1970-tal ända till slutet: Januari 2016, då David Bowie släpper ”Lazarus”-videon (regisserad av svensken Johan Renck) bara tre dagar innan han dör i sviterna av cancer. Med ”Starman” från 1972 följer en resa genom olika epoker. Di Leva lägger upp showen som en ivrig historieberättare, och återger hur han som 11-åring fastnar för ett skivomslag i en skivbutik i Gävle och övertalar sin mamma att köpa skivan. Ett tillfälle som förändrar allt. Manuset är en livsberättelse lika mycket om Di Leva. Han beskriver hur han som tonåring hade väldigt svårt att passa in. Världsstjärnan Bowie blev en ventil.
David Bowie hoppade mellan stilar, men behöll sin status inom populärkultur och mode. Hans genombrott med albumen “Hunky Dory” och “The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars” kännetecknas av den androgyna klädstilen, läppstift och mängder av ögonsmink. Provocerande, nu som då.
Produktionen är riktigt snygg, med sin ljussättning och bandet på ett podium i bakgrunden. Di Levas register är briljant i de höga tonerna i ”Life on Mars”. Och live-effekten lyfter verkligen låten ”Young Americans” fullständigt.
Det är en bra show för både Bowie-älskare och Di Leva-fans, väl inövad efter alla gig på Hamburger börs. Kanske lite tillrättalagd, trots att Di Leva konstant leker med publiken. Skönt att han då spontanspelar hela ”Vi har bara varandra” på begäran. Showen turnerar just nu med utsålda konserthus runt i landet. Den skulle nog lätt kunna gå ett varv till.