Ortmark gör vad han vill med sitt lekfulla måleri

Jacob Ortmarks bildspråk är fritt, egensinnigt och lekfullt. I sitt måleri låter han nonfigurativa bildelement samverka med geometriska former. Till det fogar han figurativa inslag med inspiration från tecknade serier.

1. Detalj ur ”Geometrisk skog” där pigga musen Jerry tittar fram, från Hanna-Barberas tecknade serie ”Tom och Jerry”. 2.  Detalj ur ”Min miljö”. Likt tusenfotingar och puppor trycker och krumbuktar sig Jacob Ortmarks spiraler och rälser ut ur sina verk .3. ”Cartoonism 2” och ”Cartoonism 1”.

1. Detalj ur ”Geometrisk skog” där pigga musen Jerry tittar fram, från Hanna-Barberas tecknade serie ”Tom och Jerry”. 2. Detalj ur ”Min miljö”. Likt tusenfotingar och puppor trycker och krumbuktar sig Jacob Ortmarks spiraler och rälser ut ur sina verk .3. ”Cartoonism 2” och ”Cartoonism 1”.

Foto: Catrin Villaume Fägerstrand

Recension2022-09-11 08:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Konst

Jacob Ortmark
”Abstract Cartoonism: Landskap”
Konstforum, Norrköping
9-25/9


Cartoonismen, som Ortmark också vill bekänna sig till, är en stil där konstnären medvetet skapar motiv som påminner om tecknade serier i den egna framställningen. Pigga musen Jerry framträder utan ilskne Tom. Återkommande spiralformer krumbuktar och trycker sig likt tusenfotingar och puppor ut ur målningen i expansiva rörelser. 

Det är modigt och frivolt. Ortmark rör sig inom konktretismen och neoplasticismens geometriska former och grundfärger, men helt utan dess formmässiga stränghet. Där fanns ju som bekant strikta principer beskrivna i manifest. Här har konstnären funnit inspiration och sedan byggt sin egen värld. Jag ser ”Mondrianska” inslag där den ”rena verkligheten” uttrycks med hjälp av räta linjer och grundfärgerna rött, blått och gult jämte svart och vitt. 

1. Detalj ur ”Geometrisk skog” där pigga musen Jerry tittar fram, från Hanna-Barberas tecknade serie ”Tom och Jerry”. 2.  Detalj ur ”Min miljö”. Likt tusenfotingar och puppor trycker och krumbuktar sig Jacob Ortmarks spiraler och rälser ut ur sina verk .3. ”Cartoonism 2” och ”Cartoonism 1”.
1. Detalj ur ”Geometrisk skog” där pigga musen Jerry tittar fram, från Hanna-Barberas tecknade serie ”Tom och Jerry”. 2. Detalj ur ”Min miljö”. Likt tusenfotingar och puppor trycker och krumbuktar sig Jacob Ortmarks spiraler och rälser ut ur sina verk .3. ”Cartoonism 2” och ”Cartoonism 1”.

Det här är varken ett nytt eller uppseendeväckande måleri som rör sig mellan det abstrakta och konkreta i ett och samma verk. Ändå påverkar det mig som betraktare. Ögat söker en figur, rörelse eller dynamik – det är vårt instinktiva sätt att skapa förståelse. Vi vill se något. I den bemärkelsen erbjuder verket ett sådant ”något”, ett specifikt motiv som blir föremål för min tolkning i stunden, men samtidigt pockar resten av verkets delar på. Det stjäl uppmärksamheten och ber sin betraktare att lämna alla krav på just motiv. I blandningen av konkret och abstrakt, i korsningen mellan det strängt geometriska och blott anade tecknade figurer ligger en spännande konflikt, en skärningspunkt. Det blir en intressant dragkamp mellan mitt eget medvetande och det icke gripbara därute, bortom mig och min tolkning. Kanske vilar Ortmarks måleri i just det där mellanrummet, jag tror det. 

1. Räls, en detalj ur ”Olivfärgade berg och dalbanor”. Rälser och spiraler är återkommande motiv i Jacob Ortmarks måleri. 2. ”Vägrar att gå”.
1. Räls, en detalj ur ”Olivfärgade berg och dalbanor”. Rälser och spiraler är återkommande motiv i Jacob Ortmarks måleri. 2. ”Vägrar att gå”.

Visst är det roligt att Norrköping nappar på hans första separatutställning? Vår stad har på flera sätt starka band till konkretismen med Otto G Carlsund och Erik Chambert. Norrköpings Konstmuseum var tidigt ute med att förse sina permanenta samlingar med konkret konst. 

Hos Ortmark finns en känsla av ”jag gör vad jag vill”. I samma anda skrev han en diktsamling som förlagen nobbade, men som nu finns integrerade i några verk. Och ja, det är samme Jacob Ortmark, IFK:s spelskicklige och smarte innermittfältare.