Annika Norlin i storformat med Symfoniorkestern

Med texter som berör och en stämma som sjunger fram innehållet fångade Annika Norlin publikens hjärtan på fredagskvällen.

Annika Norlin i storformat. I fredags uppträdde hon med Symfoniorkestern i De Geerhallen.

Annika Norlin i storformat. I fredags uppträdde hon med Symfoniorkestern i De Geerhallen.

Foto: Juliana Fälldin

Konsert2022-01-15 10:30
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Konsert

Annika Norlin &

Norrköpings Symfoniorkester.

Betyg: 4.

Dirigent: Jonas Nydesjö.

De Geerhallen 14/1.

Lägg därtill en orkester på sitt allra som bästa färgsättarhumör och du får en anrättning som det sprakade om. Dirigenten Jonas Nydesjö var pappa till de flesta arrangemangen. 

Texterna är levande, det verkar som om Norlin sätter örat tätt intill verkligheten, läser av och problematiserar. Jag gillar även när hon tänjer på fraserna, förlänger dem och skapar asymmetri. Eller när hon drar på orden, hackar sönder dem och upprepar dem gång på gång.

Kanske blir det lite väl många repriser av de korta musikaliska modellerna, då känns det välgörande när hon expanderar stämman utanför den egna sångliga komfortzonen. Detta blev tydligt i utmärkta ”Flyttblock” och även i den rytmiskt intensiva ”Arktiska oceanen”, full av ordgymnastik.

En välkommen variation mot all orkesterprakt blev det när hon endast musicerade tillsammans med en bastuba och en virveltrumma i ”Highschool stalker” och därefter blev uppbackad av en stråkkvartett i ”Snooza”, ett genremöte.

Mellansnacken var föredömligt korta och öppnade upp för reflexioner av existentiell art, som i den med starka uttryck laddade ”Säljaren berättar”.

Dirigenten Jonas Nydesjö var på hemtam mark och lotsade effektivt musikerna genom det klingande ljudlandskapet. Några satser amerikansk modernism av Philip Glass blev till instrumentala avbrott.

Inom kort släpper Norlin det nya albumet ”Mentor”.