Referenspunkter från vår samtid

Litteratur2001-01-20 06:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
En gammal regel säger att fotogra-fen ska ha solen i ryggen för att få brabilder.Det är förmodligen inget absolut krav i dag, men den har ändå fått ge namn åt den ena av två fotoutställningar som i helgen öppnar påArbetets museum.
Med solen i ryggen är en utställning som gjordes i samband med Sydsvenska Dagbladets 150-årsjubileum 1998.
Ett drygt hundratal nyhetsbilder från krigsslutet fram till jubileumsåret ger en samtidshistoria rik på variationer och valörer.
Flera av dem har samlats i en kollektiv bildbank och utgör referenspunkter i ett samhälle som nästan oavbrutet skiftar skepnad.

En sådan är bilden av upplösningen på Norrmalmstorgsdramat i Stockholm 1973. Rånaren Jan Erik Olsson förs ut från Kreditbanken där han under fem gastkramande dagar hållit fyra banktjänstemän som gisslan.
Det är inte bilden i sig som är det centrala, utan snarare att den fungerar som en utlösningsmekanism som låter rekapitulera hela det dramatiska händelseförloppet. Och som alltid i dessa sammanhang tränger historien in i det privata och blandas med personliga minnesbilder. Många som är gamla nog att minnas vet var de befann sig under dessa augustidagar.
Det gäller också bilden på Hans Holmér som låter två Magnumrevolvrar dingla på var sitt pekfinger. Det är i inledningsskedet av jakten på Olof Palmes mördare och med facit i hand vet vi att ljusen som Holmér talade om i början av spaningarna skulle slockna ett efter ett. Sedan dess har också alla klart för sig vad som menas med en fantombild.

Men på utställningen finns också bilder som rymmer ett slags motstånd och gör anspråk på att berätta på egna villkor. Så är det med Ove Jonssons bild på Torbjörn Fälldin. Centerledaren befinner sig i Skåne på turné veckan innan det lyckosamma valet 1976, som skulle föra honom till statsrådsposten.
Fälldin ser ut över höstmörka åkrar, medan vinden sliter i hans slips, som sträcks ut likt en vimpel. I bakgrunden skymtar kärnkraftverket i Barsebäck och bilden illustrerar tidens energidebatt på ett humoristiskt och egensinnigt sätt.
Ett rejält mått av egensinne finner man också i Lennart Peters bild på Björn Borg. Året är 1974 och Borg är på väg att bli megakändis, men Peters har fotograferat honom bakifrån vid en skånsk landsväg i skymningen. Man får känslan av att tennisstjärnan är på väg att fly från all uppmärksamhet, sätta tummen i vädret för att få lift med första bästa långtradare.
När det gäller just Lennart Peters så är historien om hans bilder värd några ord. I boken som följer utställningen berättas att man i Sydsvenska Dagbladets bildarkiv bara hade ett litet fåtal av Peters bilder, trots att han arbetade på tidningen under åtskilliga år på 70-talet. Men han envisades med att göra stora kopior på sina bästa bilder, så att de inte kunde förvaras i arkivet.
Men efter ett långt sökande hittade en annan av tidningens fotografer Peters negativ i en källare i Limhamn.

Roland Barthes för i boken Det ljusa rummet fram sin "punktum-teori", som innebär att en bild kan omorganiseras på ett sätt som frigör den från upphovsmannens avsikter. Något av det upplever man i alla fall i Berne Lundkvists bild från ett studentmöte i Lund 1968.
På golvet i universitetsaulan sitter en relativt ung Jan Myrdal med korslagda ben, bakom honom finner man Gun Kessle, universitetets rektor Philip Sandblom och Olof Lagercrantz. Det vore en rätt intetsägande bild bland andra från den här tiden om det inte vore för att Philip Sandblom har en pampusch över ena skon.
Det kan naturligtvis vara en övertolkning, men tiden förskjuter i viss mån tyngdpunkten i bilderna och ibland ser man saker som inte är direkt knutna till själva nyhetsvärdet. Och frågan är om inte Sandbloms bottin säger mer än något annat om det mentalitetsskifte som universitetsvärlden upplevde under åren mot slutet av 60-talet.
Med solen i ryggen ger som sagt både dramatiska och humoristiska bilder ur samtidshistorien, men den beskriver också nyhetsbildens utveckling under efterkrigstiden. Hur den istället för att bara illustrera det skrivna i allt högre grad blir medveten om de egna förutsättningarna. Men samtidigt slipper man all antydan till högtidlighet, vilket gör att urvalet känns opretentiöst och friskt.
Ansvariga för utställningen är Sydsvenska Dagbladets bildchef Per Lindström och fotografen Peter Frennesson, medan det slutliga urvalet gjorts av Malmöfotograferna Georg Oddner och Per- Anders Jörgensen.
Med solen i Ryggen har tidigare visats på Malmö Konsthall och på Fotomässan i Göteborg.