Lysande hyllning till slätten

Bertil Almlöf inspireras av åkrarna vid Vättern i sitt måleri.

Bertil Almlöf inspireras av åkrarna vid Vättern i sitt måleri.

Foto: Fotograf saknas!

Norrköping2002-07-30 10:43
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Bertil Almlöf, Östgötaslättens uttolkare utan motstycke, visar just nu sitt senaste måleri i Vadstena konstgalleri. I ett 30-tal bilder, oljor, pasteller, litografier och träsnitt, tar han oss med till Örberga, inte långt från Vadstena, där han har en stuga mitt i det mjukt kuperade åkerlandskapet, med vid sikt mot Omberg och över Vättern.
Det är här han hämtar sin inspiration och sina motiv. I målningen Vid Vättern V briljerar Bertil Almlöf som ljus- och färgmästare. Bilden domineras av vidsträckta, guldgula, överhettade rapsfält. I bakgrunden sträcker Omberg ut sin gröna landtunga i sjön och över landskapet flimrar himlen i blå och lila nyanser. Med ett intensivt ljus låter konstnären solen leta sig fram ur ett moln.
Den här färgexpressiva målningen berättar om naturens rikedom och skönhet, om ett landskap i välsignat tillstånd. Men den handlar också om dess utsatthet. Den handlar om den hårda exploatering människan utsätter jorden för. Skönheten är förenad med fara. Bertil Almlöfs engagemang i miljöfrågor är välkänt.

Det finns många bottnar i Bertil Almlöfs konstnärskap. Människans litenhet i den storslagna naturen skildrar han genom att låta en liten anonym person, tecknad i svart, komma vandrande i rapsen. Hon är knappt synlig ovanför den höga växtligheten där hon går förbi betraktaren utan att ta kontakt.
Lysande guldgul är också målningen Åkerhav. Himmel och jord, allt är gult med några få markeringar i brunt. Här kan man studera hur konstnären ömsom målar med pensel, ömsom arbetar med palettkniven.
Ljuset är viktigt i Bertil Almlöfs måleri. Himlarna över slättlandskapen blir till storslagna, nyansrika, ljusmättade färgspel i de stora målningarna medan de små bildernas himlar formas, skulpteras fram, ofta pastost, med palettkniven.
Det finns ofta ett allvar och en vilsam stillhet i Bertil Almlöfs målningar, särskilt i de finstämda, nästan genomskinliga, pastellerna. I de milda och svala målningarna Ljuset vid Vättern och Blommande rapsfält vid Vättern anar man en ton av eftertänksamhet och andakt.
I målningen Oxbåset däremot, får vi se ett stycke högst livfull natur, ett utsnitt av Omberg från vattensidan, intimt och lummigt grönt. Och ännu livligare blir konstnären i en annan Ombergsskildring, målad från vattensidan och med titeln Berget och grottan. Med en bred moddlare stryker Bertil Almlöf ut färgen i breda färg- och valörrika stråk och fångar därmed inte enbart bergets djärva form utan även dess knaggliga struktur och rödmelerade färgskala.

Vättern är inte alltid den stilla och behagfulla sjön som så ömsint och poetiskt ramar in stranden vid Örberga och återspeglar himlens ljus. I två målningar, Storm och Vätternstorm, får vi möta ett vilt och rasande innanhav med vitskummande blåsvarta vågor. För att förstärka dramatiken och kraften i bilderna har Bertil Almlöf frångått det liggande formatet på sina dukar och målar dessa två på höjden.
Bertil Almlöfs utställning ute på Östgötaslätten är en lysande hyllning till just slätten.
Läs mer om