Vi träffas på ett mysigt ute-café. Solen skiner över Blå Porten på Djurgården i Stockholm när nöje tar en fika med Joel Almroth – musikalartist, skådespelare och medlem i dragshowtrion Drugs. Han är från Norrköping, men har blivit en äkta nollåtta nu.
– När det är irriterande att missa tunnelbanan trots att det kommer en ny om tre minuter har man gått över till andra sidan, säger han.
Flera intressanta jobb i samma stad har gjort det möjligt att bygga både kontaktnät och ett rikt socialt liv de senaste åren.
Joel Almroth har jobbat med Jonas Gardell i olika sammanhang, till exempel ”Allsång på Skansen”. I logen backstage fick han höra talas om musikalen ”Livet är en schlager” för första gången.
– Från och med då var målet att få vara med. Jag sökte bara ett annat jobb till hösten 2014 och som tur var fanns det en plats för mig.
Han kallades till audition redan i september 2013. Efter en nervös insats fick han besked direkt. Den mindre rollen som musikern och stylisten Jean-Pierre Barda (Army of Lovers med mera) var hans. Först vågade han inte tro att det var sant, men sedan har han glatt sig åt hemligheten. Nu berättar han mer än gärna om sin plats i ensemblen.
– Jag träffade Jean-Pierre Barda ute och berättade att jag skulle spela honom, säger Joel Almroth.
Vad sa han då?
– Att det nog skulle funka, men att jag inte var tillräckligt hårig. Och det kan han ju ha rätt i.
Joel skrattar gott. Han tror att scenen mot Johan Glans kommer att bli rolig. Om han bara kan hålla sig för skratt.
– Glans är så otroligt kul på scenen, men det ska gå bra.
Joel Almroth vill gärna vara en del av det ”Livet är en schlager” står för. Han debatterar ofta liknande frågor i sociala medier som twitter, Facebook och Newsmill.
– Jag är aktiv feminist och jobbar för att uppmärksamma fördomar, rasism och orättvisor, inte minst för hbtq-personer.
Bland annat var han snabb med att kommentera hur mansvåldet tar många liv på andra håll också när uppmärksamheten tog fart i media i samband med att en småbarnsfar blev mördad vid en fotbollsmatch nyligen.
– Folk måste tänka till. Att det finns fler som drabbas förminskar inte hur hemskt det var att han blev ett offer. Men faktum är att lika hemska saker händer ofta i det manssamhälle vi lever i , 17 kvinnor om året dör i relationsvåld.
Joel har också gjort en monolog på Medborgarplatsen i samband med en demonstration mot sexuellt våld.
– Det gör att jag gärna vill ingå i sammanhang där Jonas Gardell är med. Han är en offentlig person som faktiskt vågar ta ställning i den offentliga debatten.
Joel Almroths dragshow med Drugs är också ett ställningstagande, inlindat i koreograferade nattklubbsgig och höga klackar, bland annat mot det som händer i Uganda, Ryssland och så vidare.
– Vi är så privilegierade här i Sverige och det måste vi både utnyttja och njuta av.
Han vågar ta i känsliga frågor också. Ett av Joels senaste twitterinlägg handlar till exempel om hur transpersoner blir exkluderade från gayrörelsen på olika sätt, vilket ställer dem utanför samhället även där.
– Därför är Candy Darling, en huvudkaraktär i en svensk musikal, ett viktigt framsteg. Många har hbtq-fobi, inte minst flera politiker vid makten.
Handlingen i musikalen kretsar kring Mona, som är personlig assistent, och hennes man Bosse, hennes bror Candy Darling och killen hon jobbar för – David. Candy är transsexuell, David cp-skadad och Mona och Bosse så schlagertokiga att de döpt sina fyra döttrar till Kicki, Carola, Lena Ph och Anna Book.
När Mona råkar höra en sång som David har skrivit och skickar in den till Melodifestivalen förändras deras liv för alltid. Många svenskar har redan sett filmen, med samma namn och vet ungefär vad som händer.
– Jag gillar filmen och ser den ibland. Men det som vi får se på scenen blir ändå något helt nytt, med ny musik. Jag tror att de har gjort vissa justeringar i handlingen också, men det kan jag inte uttala mig om, säger Joel Almroth.
”Livet är en schlager” är inte vilken musikal som helst. Delvis är det en av de största, svenska urpremiärerna sedan ”Kristina från Duvemåla” på 1990-talet – med två av stjärnorna därifrån i huvudrollerna. Samtidigt är budskapet viktigt.
– Allt handlar om att de här personerna kan så mycket mer än samhället i stort – ibland mer än de själva tror, säger Joel Almroth.
Han ser fram emot att repetitionerna ska börja.
– Att få jobba med Helen Sjöholm är ren glädje och Peter Jöback är en otroligt begåvad och generös person, som dessutom är både varm och rolig privat.
Tiden som Miss Understanding i hyllade ”Priscilla – öknens drottning” går mot sitt slut.
– Den rollen öppnade många nya dörrar och jag kommer att sakna de andra. Samtidigt kan jag se fram emot min första lediga sommar sedan jag var 15 år, säger Joel Almroth.
Sedan går han på en blå spårvagn utanför sin nya hållplats. Cirkus scen.