I år är temat ”osynligt arbete” och ämnet har valts ut bland alla förslag från museibesökare. Söktrycket har varit ovanligt högt. 35 utvalda fotografer ställer ut sammanlagt 110 bilder i salongen. Tolkningarna av årets ämne är lika många som deltagarna. En av dem är Christer Nilsson:
– 1984 tog jag bilder under slakten av en gris på en gård i södra Östergötland. De använde enkla hjälpmedel. Kanske görs det på precis samma sätt som i tidigare i generationer?
Christer pekar på kopplingen till dagsläget med den hotande afrikanska svinpesten som drabbar vildsvin och riskerar nödslakt av våra tamgrisar.
Fanny Wallertz bilder visar på amningen som laddat ämne. Barnet mår bra av det och mammorna vill inget hellre, men ibland går det inte. Medan lyckohormonerna sköljer över de mjölkstinna är skuldkontot skyhögt för dem som misslyckas med detta tysta arbete innanför bluslivet.
Anna Rytterbrant är reporter och fotograf på Hyresgästföreningens tidskrift Hem & Hyra. I flera olika sammanhang kommer hon nära barn som tvingas lämna sina hem i vräkningar eller i samband med en utvisning efter avslutat asylärende. Bilderna visar på den så kallade ”nollvisionen” och det höga pris som barnen betalar i det tysta:
– Man tar ingen hänsyn till Barnkonventionen. Jag kände direkt att det finns inget så osynligt som de här barnens arbete med att anpassa sig. Vi pratar statistik och barnvräkningar men ser man bara Kronofogdens arbete. Pengar räknas. Aldrig barn.
Anna pekar på det orimliga förfarandet. Familjerna får veta att de kan ta med 25 kilo per person. Resten ska säljas. Personerna på bilden förflyttades till Lövånger och fick börja om, köpa cyklar, barnkläder, ja allt.
Ett annat allvarligt ämne är Alice Hedströms bild av en uppkastning. En signal och oroväckande påminnelse om det tysta arbete som en bulimiker ägnar sig åt i kampen mot ätstörningen bakom en låst badrumsdörr.
Thomas Malmsborgs bilder blir till filosofiska betraktelser av en operation. Sårklamrar blir yttre bevis på ett inre scenario med betydelse för fortsatt liv. I nästa bild visas en begravningsplats med ett ödesmättat kors. Två vägar. Liv och död. Vi vandrar på båda.