Behåll flygplatsen för batterifabrikens skull

En nedläggning av Kungsängens flygplats kan mycket väl aktualiseras i framtiden, men just nu vore det en dålig politik.

Än har solen inte gått ner över Kungsängen.

Än har solen inte gått ner över Kungsängen.

Foto: Calle Slättengren

Ledare2021-09-01 06:00
Detta är en ledare. NT:s ledarsida är moderat.

Det finns förstås stora skillnader mellan de, numera nesligen skrotade, voluminösa byggplanerna i Marviken och Kungsängens flygplats. Ändå känns på något sätt också likheterna igen. Lite för udda projekt helt enkelt.

I fallet med flygplatsen har upphandlingen avbrutits eftersom det bara fanns ett enda företag som eventuellt kunde tänka sig att ta över verksamheten, men som då ställde krav som helt enkelt inte gick att förena med förutsättningarna i upphandlingen. Och då har det ingen betydelse om man tycker dessa krav är rimliga eller inte – lagen tillåter inga ändringar i efterhand. I så fall får upphandlingsprocessen göras om med nya krav.

Dessutom framstår det aktuella företagets önskemål som åtminstone delvis tveksamma. Man vill ha garantier för mark man samtidigt inte äger, kräver eventuellt mer pengar eller att kommunen till exempel tillsätter en tjänsteman som arbetar med marknadsföringen. Eller något sådant. Det hela känns faktiskt inte helt seriöst.

Tillbaka på ruta ett kan vi konstatera att det just nu inte finns andra intressenter och att marknaden för att driva flygplatser i rådande konjunktur torde vara svag. Det är inte säkert att en ny upphandling med något annorlunda förutsättningar skulle ge bättre resultat.

Elefanten i rummet som få – undantaget Vänsterpartiet – vill låtsas om är förstås en nedläggning. Ett fullt realistiskt alternativ det inte längre går att bortse ifrån.

Fast inte just nu. Och det har en specifik anledning, nämligen Northvolts planer på att bygga en batterifabrik.

Norrköping är en av flera hugade kommuner som hoppas bärga ett jättekontrakt som skulle kunna leda till över 2000 arbetstillfällen. Att samtidigt då lägga ner en flygplats riskerar att försämra Norrköpings attraktivitet. Tvärtom vore en eventuell batterifabrik till och med så betydelsefull att kommunen under sådana omständigheter borde garantera Kungsängens fortlevnad. Dessutom är det möjligt att långt fler privata intressenter vore intresserade av driften i en nygammal industrikommun.

Frågan om Kungsängens framtid är alltså för tidigt väckt och bör bordläggas till Northvolt bestämt sig för var deras fabriker ska ligga. I sammanhanget är det inte heller någon katastrof att den nu något skakiga försäljningen får ligga på is. Tids nog vet vi vilka förutsättningar som kommer att gälla.