Det är sällan sport bara kan få vara sport. Med de Olympiska spelen i gång krockar de många viljorna om vad spelen ska symbolisera. OS har många värderingar att förhålla sig till och nu manar företrädare från organisationen New weather i en debattartikel i DN (25/7) till att man inte bör ta in sponsorer som har en stor klimatpåverkan. Tillverkare av fossildrivna bilar och flygbolag ska inte med den Olympiska kommitténs goda minne kunna använda spelen för att marknadsföra sina klimatfarliga produkter.
Frågan om vilken reklam som ska tillåtas är långt ifrån ny. Som debattörerna nämner i sin artikel valde kommittén att inte ta in tobakssponsorer 1988 och som de mycket riktigt nämner är klimatet ett av de värdeord de olympiska spelen enligt nya bud ska utgå från. Om det visas reklam under spelen för fossildrivna bilar kan man ju få för sig att dessa klimatbovar stöttas. Det finns enligt debattörerna en risk för så kallad ”sportswashing”.
Begreppet används vanligtvis när sport har använts för att ge legitimitet och positiv uppmärksamhet till repressiva och auktoritära regimer. Stora sportevent ger ett land med en dålig image ett lysande tillfälle att visa upp en mäktig och positiv fasad. Skrapar man lite på den fasaden kommer dock sprickorna ofta snabbt fram. Tillfällena då repressiva stater har kunnat använda den internationella sporten som ett propagandaverktyg är många. Det ger en dålig eftersmak till annars opolitiska högtidligheter som ska handla om sport och gemenskap.
Att mot denna bakgrund kalla bilreklam för ”sportswashing” är absurt. Vi går förhoppningsvis mot en klimatsmartare framtid, men den fossildrivna bilen kommer vara med oss länge till. Elbilar är fortfarande ett relativt nytt koncept som är alldeles fört dyrt för den stora majoriteten av världens befolkning, och kommer vara det under en bra tid framöver. Klimatsmarta flyg är på ingång, men om man vill att årets OS i Paris ska vara en mötesplats för världens människor så kommer de flesta behöva flyga dit på fossildrivna plan.
Det är larvigt att kräva att OS inte ska ta in sponsorer från en industri de är så beroende av. Att tro att man skapar en förändring genom att förbjuda reklam för att konsumenterna inte ska förledas tyder också på en syn på människan som inkapabel att fatta och ta ansvar för sina beslut. Framtiden då hela världen åker elbil och reser klimatsmart är fortfarande långt borta. Under tiden bör man få kunna marknadsföra sina varor.