Det är kommunen som borde ta det lite extra försiktigt

Norrköpings kommun gör det svårare att köra bil och cykla, samtidigt.

Vi kommer att sakna de stora gamla träden längs Östra promenaden.

Vi kommer att sakna de stora gamla träden längs Östra promenaden.

Foto: Jimmy Larsson

Ledare2021-01-21 08:00
Detta är en ledare. NT:s ledarsida är moderat.

Det går att förstå om många Norrköpingsbor är upprörda över nyheten att kommunen planerar att såga ner nästan alla träd längs Östra Promenaden (nt.se). Bakom det upprörande beslutet ligger dock en mer eller mindre tvingande omständighet: de flesta träd är sjuka och måste bytas ut förr eller senare. Ersättningsträd finns – mycket mindre förstås, men stora nog att de måste omplanteras nu, innan de hunnit bli än större.

Man kan hoppas att kommunen inte går hårdare fram än nödvändigt, samtidigt som planerna på den framtida promenaden onekligen ger intryck av ett mycket trevligt promenad- och cykelstråk. Det är begripligt om kommunen försöker se långsiktigt, fast inte alla förändringar är oproblematiska.

"Biltrafiken har orsakat stora miljöproblem i området. Nu tar vi bland annat bort ett körfälten i södergående riktning" säger kommunalrådet Karin Jonsson (C). Vi ska gå och cykla desto mer istället.

Frågan är hur det då kommer att bli i praktiken? Vi riskerar nämligen en än rörigare situation än vad fallet är under exempelvis rusningstrafik redan i dag. Dessutom äger argumentet om miljöfarliga bilar mindre relevans än tidigare, i takt med elektrifieringen.

Samtidigt var det nog mer än en cyklande Norrköpingsbo som (måhända en smula motvilligt) välkomnade väderomslaget till regn och plusgrader under onsdagen. Som uppmärksammas på nt.se har kommunen av besparingsskäl nämligen frångått tidigare års saltning och sopning av cykelbanor och istället gått tillbaka till den sämre, men billigare, metoden att ploga och sanda istället. Ett beslut som för övrigt inte har något med kostnadsproblem till följd av corona att göra, utan togs redan för två år sedan.

Måhända ett rimligt beslut, givet kommunens till synes kroniska ekonomiska problem! Fast också uttryck för en ologisk politik. I åratal har många talat sig varma för att med tvingande medel trycka tillbaka privatbilismen och istället sjungit cyklandets lov. Ombyggnaden av Östra Promenaden kan ju ses i detta ljus.

Men när det verkligen gäller, ja då är framförhållningen inte bättre än att man vägrar ta ansvar för den egna politiken och alltså gör det besvärligare att cykla igen. "Man får väl ta det lite extra försiktigt när man är ute och cyklar på vintern" säger Jonsson.

Fast de som verkligen borde ta det försiktigt är kommunledningen, innan de fattar beslut om att bygga om gator för nästan 100 miljoner kronor och samtidigt inte förmår leva upp till den cykelvänliga politik man talat sig varm för.