Som det går att läsa på nt.se har Norrköping utsetts till svensk bas för European Digital Innovation Hub inom flyget. Bakom denna lite kryptiska arbetsbeskrivning ryms möjligheterna att utveckla såväl drönarflyg på (främst) transportsidan som utveckling av elektrifierat passagerarflyg. Ett projekt där finansieringen delas mellan EU och Tillväxtverket samt, i mindre utsträckning, ett samarbetskonsortium med Norrköping Science Park i förarsätet.
Lite snömos går det att ana bakom förhoppningarna om "hållbart flyg". Inte så sällan riskerar dylika deloffentliga satsningar med rundgången av EU-kapital i ryggen att leda till tveksamma slutresultat. Miljonrullningen från Bryssel skulle må bra av uppstramning.
Dessutom innebär satsningen att Norrköping i praktiken binds upp gentemot Kungsängen i många år. Det går alltså inte gärna att avveckla flygplatsen, även om dagens situation med ständiga underskott fortgår.
Samtidigt påvisar utvecklingen att det finns verkliga chanser inte bara för Kungsängen, utan också andra mindre flygplatser. Detta som en del av flygets successiva elektrifiering. I första hand talar vi då om mindre kortdistansflyg, med betydligt bättre utsläppssiffror än vad som är fallet i dag. Det är över huvud taget en underskattad faktor inom inrikesflyget, inte minst vad avser matarflyg till storflygplatserna.
Även det nedläggningshotade Bromma påverkas av den tekniska utvecklingen, men precis som när det gäller exempelvis biltrafik i städerna är det påfallande ofta miljöargument missbrukas, trots att elektrifieringen förändrar förutsättningarna fullständigt. Problemet är förstås att delar av miljörörelsen av tradition är synnerligen selektiva i synen på vilka fordonsslag som går an.
Sist men inte minst handlar utvecklingen om UAV, eller drönare som blivit dess populärnamn. Då talar vi, åtminstone i relativ närtid, i första hand om automatiserade transporter med stor kapacitet för framtiden, framför allt vad avser kortdistanstransporter inom större städer eller mellan närliggande tätorter. Också på den punkten är det glädjande att Norrköping utsetts till innovationsnav.
Detta innebär visserligen inte att kommunledningen kan slå sig till ro. Det behövs fortfarande lösningar som renderar en lönsam trafik på Kungsängen, också med dagens tekniska förutsättningar. Men lite glädje kan vi nog kosta på oss.