Därför kan Musk gå mot ett förödande nederlag

Ingen står på Elon Musks sida i Tesla-konflikten. Inte ens andra bilföretag.

Med andra bilföretags goda minne.

Med andra bilföretags goda minne.

Foto: Johan NIlsson/TT

Ledare2023-12-21 05:00
Detta är en ledare. NT:s ledarsida är moderat.

Strejken mot Tesla fortsätter utvidgas, samtidigt som nya graverande uppgifter om företaget framkommer. Anställda tvingas sålunda skriva på anställningskontrakt vilka är så omfattande att de inte borde vara lagliga i Sverige. I den juridiskt svårgenomträngliga texten krävs bland annat livslång tystnadsplikt av anställda som en gång arbetat på Tesla.

Det är därför inte förvånande att förtroendet för varumärket nu sjunker bland svenskar i gemen, likaså att de flesta står på LO:s sida i den pågående konflikten. Från, i vid mening, högerhåll gör visserligen spridda försök att kritisera fackförbundets agerande. Ofta är dessa emellertid mer grundade i akademiska principer än faktiska förhållanden. Ett bra exempel är professorn och grundaren av Ratio Nils Karlson, som på SvD Debatt försöker förklara problemet med att tvinga företag att skriva på kollektivavtal.

Karlson förstår emellertid inte alls vad den pågående konflikten handlar om. Enligt honom behövs attraktivare avtalsmodeller. Säkert bra, men det ger Tesla-grundaren Elon Musk blanka tusan i. Det är nötens kärna – Musk kommer aldrig att skriva under några avtal, hur attraktiva de i själva verket än är. Det gör också att Teslas lokala manöverutrymme i eventuella förhandlingar är mycket begränsat.

Man kan med viss rätt tycka att Musk uppträder irrationellt och kanske är detta baksidan av hans annars berömda envishet. Därför kommer Musk också att förlora konflikten, som nu fått mycket större omfång än om han under lagom diskreta former hade skrivit under det svenska kollektivavtalet så fort Tesla etablerades i Sverige.

Nu har strejken mot Tesla väckt förhoppningar om liknande avtal långt utanför Sveriges gränser. Inte minst i USA, där bilarbetarfacket UAW är på krigsstigen.

I Sverige har debatten annars mest handlat om problemet med sympatiåtgärder, som drabbar företag vilka själva har skrivit på kollektivavtal. Det är, åtminstone delvis, berättigad kritik – men från storföretagshåll torde få annars vara särskilt imponerade av Musks agerande.

Dessutom finns här marknadsandelar att tjäna. För om Tesla drivs ut ur Sverige, och kanske också får problem på kontinenten, kommer försäljningen av elbilar lätt och ledigt att tas över av andra företag. En gång var Tesla fullständigt marknadsledande, men så är inte längre fallet. Och med tanke på företagets allvarliga ekonomiska problem borde Musk kanske ägna sig åt bättre saker än att slå huvudet i den armerade svenska kollektivavtalsväggen.