Offra inte ungdomen av ideologiska orsaker

Viktigare än att så många som möjligt åker buss, är att busslinjerna över huvud taget finns kvar på landsbygden.

Om bara ett fåtal berörts hade nog inte så många protesterat!

Om bara ett fåtal berörts hade nog inte så många protesterat!

Foto: Cecilia Castro

Ledare2022-05-11 05:00
Detta är en ledare. NT:s ledarsida är moderat.

Som det går att lästa på nt.se fortgår protesterna mot Östgötatrafikens beslut att lägga ned busslinje 482. När man tillsammans med representanter från Region Östergötland träffade boende i Vånga, lovade man att fundera på inkomna åsikter, men inte mer än så. Och som alla förstår är det nog ungefär lika sannolikt att regionen ändrar sig som att, tja, varken Finland eller Sverige skulle gå med i Nato.

De boende i Vånga är nämligen inte många nog. De tillhör de "cirka 4500" som blir av med en busshållplats i en klargörande replik på NT Debatt, där Michael Cornell (C) och Martin Tollén (S), ordförande respektive 1:e vice ordförande Trafik- och samhällsplaneringsnämnden Region Östergötland, myndigt förklarar "att när många fler får det bättre, så får några det sämre" (nt.se 27/1).

Det handlar inte om besparingar, utan att man av ideologiska skäl vill öka antalet turer där det finns fler potentiella resenärer. Vilket i sin tur beror att man vill få fler att gå över från bil till buss.

Därmed blir det förstås helt logiskt att lägga krutet på mer tätbebyggda områden och lämna glesbygden därhän. De som i dag är beroende av bussen får helt enkelt skylla sig själva för att de bor där de gör (även om man inte är ärlig nog att erkänna just det).

Bakgrunden till kollektivtrafikvurmen torde framför allt handla om missriktad klimatpolitik, för i takt med ökad elektrifiering av fordonsflottan minskar bilarnas utsläpp. I bakgrunden spökar också gammal bilfientlighet, samtidigt som det inte finns några garantier för att fler väljer bussen framför bilen i vilket fall som helst.

Däremot vet vi att nedläggningen av linje 482 garanterat kommer att slå mot dem som verkligen behöver bussen, helt enkelt eftersom de inte har någon bil. Inte minst gäller det ungdomar under 18 år, också de i yngre tonåren som erbjuds icke fungerande lösningar (Närtrafiken), att gå långa sträckor eller cykla på hårt trafikerade vägar. Indirekt sätts därmed också det fria skolvalet ur spel.

Att på detta sätt slå sönder fungerande busstrafik av ideologiska skäl, för att eventuellt nå fler resande på andra håll är inte bara en tveksam miljöpolitik, utan framför allt en usel landsbygdspolitik. I samhällsdebatten talas det ofta i ganska abstrakta termer om "vi och dom", med politikerförakt som följd. Läggs busslinje 482 planenligt ned blir det ett konkret exempel på vad "vi och dom" verkligen innebär.